تداوم زاویه صدر با فرایند سیاسی عراق در اولین واکنش تند به تشکیل دولت

تداوم زاویه صدر با فرایند سیاسی عراق در اولین واکنش تند به تشکیل دولت
شنبه 23 مهر 1401 - 19:43

خبر: با گذشت دو روز از تعیین رییس جمهور و همچنین مکلف شدن شیاع سودانی به نخست وزیری و تشکیل کابینه عراق، رهبر جریان صدر نسبت به سامان سیاسی جدید در این کشور واکنش نشان داد.

تحلیل:
-درحالی که تاخیر صدر در واکنش به آنچه در پارلمان عراق در پنج شنبه گذشته (21 مهر ماه 1401) رخ داد، از سوی برخی به منزله کوتاه آمدن صدر از مطالبات و شعارهای پیشین او تفسیر می شد اما توئیت امروز وزیر صدر نشان داد که او همچنان بر مواضع گذشته خویش است و نسبت به تشکیلات سیاسی جدید کماکان زاویه دارد.
-صدر در این موضع گیری ضمن تاکید بر عدم تطابق دیدگاه هایش با آنچه در عراق حادث شده است طرفداران خود را از هرگونه مشارکت در دولت جدید نفی کرد. نکته جالب توجه در این موضع جدید آنکه صدر درباره تغییر عقیده برخی طرفداران خود نسبت به دولت جدید نیز هشدار داده است. این تذکر صدر می تواند بیانگر بروز برخی اختلاف دیدگاه ها در این جریان باشد.
-در حالی که بناست تا پایان سال 2023 هم قانون انتخابات مشمول بازنگری قرارگیرد، هم مفوضیه انتخابات تعیین تکلیف جدید والنهایه انحلال پارلمان عملیاتی شود و در شرایطی که همه جناح های سیاسی براین مساله اتفاق نظر دارند به نظر می رسد مشارکت نکردن جریان صدری در دولت جدید تهدیدی اثرگذار بر روند رو به جلو سامان گیری سیاسی عراق ایجاد نکند.
-در شرایطی که نخست وزیر مکلف عراق (شیاع سودانی) برنامه ای مفصل و مشتمل بر 23 سرفصل کاری ارائه کرده است و در شرایطی که سودانی 30 روز برای معرفی کابینه خود فرصت دارد اما به نظر می رسد نخست وزیر جدید راهی دشوار در معرفی کابینه در پیش داشته باشد. بر این اساس برخی معتقدند سودانی در یک گام ابتدایی نیمی از اعضای کابینه اش را معرفی خواهد کرد و بعد از اخذ رای اعتماد و شروع کار دولت بقیه اعضا را انتخاب و در داخل کابینه جای خواهد داد.
-در حالی که حضور پرحجم و موافقت مطلوب گروه های مختلف عراقی اعم از سنی و شیعه و کرد در جلسه روز 5شنبه گذشته تقریبا هر گونه حجتی را برای مخالفت با تشکیلات سیاسی جدید عراق تمام کرد، به نظر می رسد تنها راه باقی مانده برای جریان صدر استقبال از آرای جمعی نمایندگان مردم عراق، مشارکت در پیشبرد امور در سایه همراهی با دولت جدید و پیگیری مطالبات گذشته از مجرای قانون اساسی و نهادهای قانونی عراقی باشد. تا اینجای کار بلاتکلیفی ها در عراق یکساله شده است و طبعا ملت عراق توان هضم استمرار چنین وضعیتی را دیگر نخواهد داشت.

پربیننده ترین خبرها