جزئیات خروج "النصره" از عفرین و توافق با گروه های مسلح در شمال سوریه

جزئیات خروج
يکشنبه 24 مهر 1401 - 16:07

«هیات تحریر الشام» (جبهه تروریستی النصره) دیروز (شنبه) عقب نشینی از شهر عفرین و تحویل نقاط نظامی تحت پیشروی خود را به گروه «احرار الشام» وابسته به ترکیه آغاز کرد و از گذرگاه الغزاویه در غرب استان حلب به سمت منطقه ادلب بازگشت.

العالم - سوريه

به گزارش پایگاه اینترنتی «العربی الجدید»، پس از دستیابی به «توافق اصلی» میان «هیات تحریر الشام» و تیپ سوم وابسته به گروه مسلح "ارتش ملی" مرتبط با ترکیه، برای برقراری آتش بس و اداره مشترک برخی مناطق، آرامش نسبی در مناطق درگیری میان جناح های متخاصم در شمال سوریه حاکم شد.

ظاهراً این توافق از سوی برخی از اعضای « تیپ سوم» رد و همین امر موجب شد تا در بحبوحه ادامه مذاکرات با «جبهه النصره» برای دستیابی به توافق نهایی، آن را از معادلات رسمی خود حذف کند.

روز شنبه مناطق تحت تسلط دو طرف به جز درگیری های پراکنده در محورهای حوالی شهر کفر جنه که منطقه عفرین را از شهر اعزاز در حومه شمالی جدا می کند، بقیه مناطق شاهد آرامشی نسبی بود.

مخالفت گروه مسلح «تیپ سوم» با توافق صلح

صفحات رسمی گروه مسلح تحت عنوان «تیپ سوم» که از طرف ترکیه حمایت می شوند، نسخه‌ای از قرارداد امضا شده توسط رهبران گروه مسلح «هیات تحریر الشام» ابومحمد الجولانی و «تیپ سوم» حسام یاسین (ابو یاسین) را منتشر کرد که دارای بندهایی برای آتش بس بود که از جمله محدود کردن فعالیت نظامی گروه الفیلق درمنطقه است که به خوبی بیانگر اختلافات در تیپ سوم است.

یک منبع آگاه در گروه الفیلق به العربی الجدید گفته، نیروهای الفیلق به ویژه جیش الاسلام ، با شکل کنونی این توافقنامه که منتشر شده، مخالف هستند.

توافق مبهم

یک منبع نظامی عضو گروه مسلح تیپ سوم در گفت وگو با العربی الجدید خاطرنشان کرد، توافق میان ابواحمد نور فرمانده نیروهای مرکزی تیپ سوم، و الجولانی مبنی بر پایان جنگ میان دو طرف ، عقب نشینی نیروهای مسلح و بازگشت گروهها به مکان های قبلی که در آن مستقر بودند، صورت گرفت.

این منبع تاکید کرد مناطق «سپر فرات» و «شاخه زیتون» (مناطق عملیات نظامی ترکیه با حمایت شبه‌نظامیان) تحت یک اداره نظامی یکپارچه و تحت نظارت گروه مسلح «هیات تحریر اللّه‌» خواهد بود. افزون بر آن این «هیات» از تمام گذرگاه‌های گروه مسلح (نیروهای سوریه دموکراتیک) به ویژه گذرگاه «الحمران» در حومه شهر جرابلس، در شرق استان حلب و دیگر گذرگاه ها با مرز ترکیه ، درآمدهای مالی کسب خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: «این توافقنامه تأکید دارد گروه‌های نظامی اجازه مداخله در کار نهادهای مدنی را نخواهند داشت، زیرا این نهادها تحت نظارت و مدیریت دولت موقت با مشارکت و اداره گروه مسلح هیات تحریر الشام خواهد بود.

این منبع افزود: این توافقنامه لازم الاجراست و گروه های مسلح "تیپ سوم" در حال بازگشت به مقر نظامی خود هستند و منطقه " نبع السلام " (حومه رقه و حسکه) مشمول این توافق نیست.

منابعی از منطقه ادلب در گفت وگو با «العربی الجدید» خاطرنشان کردند، «هیات تحریر الشام» دیروز (شنبه) عقب نشینی از شهر عفرین و تحویل نقاط نظامی خود را آغاز کرد.

به گفته یکی از این منابع، در این توافقنامه ورود کاروان نظامی از «هیات تحریر الشام» به شهر اعزاز و جرابلس و سپس بازگشت به منطقه ادلب نمادین است و ظاهراً آغاز پذیرش حضور «هیات تحریر الشام» در آن مناطق، همزمان با افتتاح جاده اعزاز به عفرین و برخی از جاده هایی است که به دلیل درگیری ها بسته شده بود، اما مردم و فعالان شهر اعزاز با آتش زدن لاستیک و بستن جاده ها از عبور رژه تحریرالشام از منطقه خود جلوگیری کردند.

تبعات اختلافات میان گروه های مسلح

در همین ارتباط شادی عبدالله از فعالان سوری گفت " آنچه امروز در شمال سوریه اتفاق می افتد نتیجه مورد انتظار ادامه اختلافات بین گروههای مسلح "ارتش ملی" و شکست آنها در تشکیل یک نهاد نظامی و یک اداره مدنی واحد برای مناطق تحت کنترل خود است.

وی بر این باور است که این شکست بر احاطه ترکیه در آن مناطق نیز تأثیر می گذارد و باعث شده آنکارا چشم خود را بر روی جاه طلبی های «تحریرالشام» برای مشارکت امنیتی در کنترل مناطق تحت کنترل گروه مسلح «ارتش ملی» و مشارکت گروه مسلح «تحریرالشام» حتی در مدیریت آن مناطق به این صورت ببندد و پیامی برای ادب کردن گروه مسلح "ارتش ملی" بود.

پربیننده ترین خبرها