مهم‌ترین گزینه‌های جایگزینی نخست‌وزیر انگلیس

مهم‌ترین گزینه‌های جایگزینی نخست‌وزیر انگلیس
جمعه 29 مهر 1401 - 07:33

استعفای نخست‌وزیر انگلیس بار دیگر گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه چه کسی جانشین او خواهد شد را پیش کشیده است.

العالم _ اروپا

لیز تراس، نخست‌وزیر انگلیس روز پنجشنبه از سمتش استعفا کرد و به دوران ناامیدکننده حضورش در خانه شماره 10 خیابان داونینگ‌استریت پایان داد.

استعفای لیز تراس، بار دیگر رقابتی را میان کاندیدهای مطرح جهت به دست آوردن ریاست حزب‌ محافظه‌کار و در نتیجه نخست‌وزیری انگلیس را به جریان خواهد انداخت. این دومین رقابت انتخاباتی در تنها 4 ماه گذشته است.

لیز تراس 47 ساله که حضورش در قدرت تنها 45 روز دوام داشت تا وقتی که حزب محافظه‌کار جانشین او را تعیین کند در سمتش باقی خواهد ماند. قرار است فرایند انتخاب ریاست حزب در فرایندی سریع تا حدود 10 روز دیگر مشخص شود.

گراهام برادی، از قانونگذاران ارشد حزب محافظه‌کار گفته که هر یک از کسانی که نامزد می‌شوند بایستی 100 رأی از قانونگذاران پارلمان بگیرند و رقابت‌ها تا جمعه هفته آینده به پایان خواهد رسید.

ریشی سوناک 42 ساله که در رقابت انتخاباتی قبلی رقیب لیز تراس بود و از او شکست خورد، این بار اصلی‌ترین شانس برای نخست‌وزیری به شمار می‌رود، هر چند که رسیدن به اجماع میان محافظه‌کاران امر دشواری به نظر می‌رسد و حزب کارگر هم بار دیگر خواستار برگزاری انتخابات سراسری شده است.

بوریس جانسون که تراس جانشین او شده بود یکی دیگر از نامزدهایی است که گفته می‌شود در حال سنجیدن شرایط برای ورود به گود این رقابت است. دبیر سیاسی روزنامه تایمز روز پنجشنبه نوشت: «او مشغول جویا شدن نظر دیگران در این زمینه است اما گفته می‌شود باور شخصی وی این است که چنین اتفاقی در راستای منافع ملی است».

«پنی موردانت»، مشاور سابق وزیر تجارت انگلیس در امور بین‌المللی، «بن والاس»، وزیر دفاع دولت بوریس جانسون، و «جیمز کلورلی»، وزیر خارجه فعلی انگلیس سیاستمداران دیگری هستند که نامشان به عنوان گزینه‌های جایگزینی لیز تراس مطرح شده‌اند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها