هشدار وزیر دفاع روسیه در مورد استفاده اوکراین از بمب کثیف برای اتهام حمله هسته ای به مسکو

هشدار وزیر دفاع روسیه در مورد استفاده اوکراین از بمب کثیف برای اتهام حمله هسته ای به مسکو
يکشنبه 1 آبان 1401 - 16:19

وزیر دفاع روسیه به همتای فرانسوی خود نسبت به اقدام تحریک آمیز اوکراین در استفاده از «بمب کثیف» با هدف وارد کردن اتهام حمله هسته ای به مسکو هشدار داد.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: سرگئی شایگو وزیر دفاع این کشور مراتب نگرانی خود را درمورد احتمال اقدام تحریک آمیز اوکراین با استفاده از یک بمب کثیف به همتای فرانسوی خود منتقل کرد.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: تماس تلفنی میان دو مقام مزبور بر بحران اوکراین متمرکز بود، جایی که وضعیت به سوی تشنج و غیرقابل کنترل تر شدن پیش می رود.

منابع معتبر ناشناس در کشورهای مختلف اعلام کردند کی یف درصدد یک اقدام تحریک آمیز مرتبط با انفجار به اصطلاح «بمب کثیف» در اوکراین است تا روسیه را به استفاده از سلاح هسته ای متهم کند.

یک بمب کثیف، مواد منفجره متعارف را با مواد رادیواکتیو ترکیب می کند. چنین بمبی معمولا از دینامیت یا سایر مواد منفجره برای پخش گرد و غبار رادیواکتیو یا دود استفاده می کند تا باعث آلودگی رادیواکتیویتی شود.

منابع مزبور استدلال کردند که هدف از این اقدام تحریک آمیز، متهم کردن مسکو به استفاده از سلاح کشتار جمعی در میانه عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین و آغاز یک کارزار جهانی ضد روسی است.

این منابع افزودند سازمان دهندگان این اقدام تحریک آمیز امیدوارند که در صورت موفقیت آمیز بودن آن، این حادثه هسته ای منجر به واکنشی بسیار منفی از طرف جامعه جهانی شود.

در نتیجه، مسکو حمایت بسیاری از شرکای کلیدی خود را از دست خواهد داد و غرب بار دیگر تلاش خواهد کرد موضوع محرومیت روسیه از وضعیت عضویت دائم در شورای امنیت سازمان ملل را مطرح کند و بر لفاظی های ضد روسی خود بیفزاید.

پیشتر در جنگ سوریه نیز گروه های تروریستی طبق برنامه از پیش طراحی شده و هماهنگ با قدرت های مخالف حکومت سوریه، با صحنه سازی و دست زدن به حملات شیمیایی با استفاده از گاز کلر و سپس با همکاری کلاه سفیدها همواره سعی می کردند دولت بشار اسد را مسوول این حملات معرفی کنند تا از این طریق فشارهای نظامی و اقدامات سیاسی در سطح بین المللی علیه دمشق صورت بگیرد.

کلاه سفیدهای تحت حمایت هیئت تحریر الشام (النصرة سابق)

در همین زمینه پنج‌شنبه 23 تير 1401، معاون مرکز آشتی روسیه در سوریه هشدار داده بود که تروریست‌های جبهه‌النصره برای انجام اقدامی تحریک‌آمیز با استفاده از مواد شیمیایی در ادلب آماده می‌شوند.

«یِوگِنی گراسیموف» معاون مرکز آشتی روسیه در سوریه طی نشست خبری اعلام کرده بود که اعضای این گروه تروریستی کانتینرهای حاوی مواد سمی را به استان ادلب آورده و قصد دارند نیروهای سوری را به حمله شیمیایی متهم کنند.

پربیننده ترین خبرها