هشدار سازمان ملل درباره افزایش تنش در بحران اوکراین

هشدار سازمان ملل درباره افزایش تنش در بحران اوکراین
شنبه 30 مهر 1401 - 04:51

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح با هشدار نسبت به اینکه بحران در اوکراین در مسیر تنش بیشتر قرار دارد، خواستار حل و فصل مسالمت آمیز آن شد.

العالم - آمریکا

رزماری دی کارلو معاون دبیر کل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح عصر جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل با عنوان حفظ صلح و امنیت در اوکراین در خصوص اینکه بحران در اوکراین در مسیر تنش بیشتر قرار دارد، هشدار داد و خواستار حل و فصل مسالمت آمیز آن از طریق گفت وگوهای سیاسی و دیگر ابزارهای مسالمت آمیز با تاکید بر تمامیت ارضی اوکراین شد.

معاون دبیرکل سازمان ملل درباره وضعیت وخیم غیرنظامیان در اوکراین نیز هشدار داد و اعلام کرد که تا ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) حدود ۶ هزار نظامی کشته و بیش از ۹ هزار نفر زخمی شده‌اند.

دی کارلو با اشاره به حملات اخیر روسیه به مناطق و تاسیسات غیر نظامی در اوکراین، گفت که این حملات غیرقانونی علاوه بر بجا گذاشتن تلفات غیرنظامی، زیرساخت‌های حیاتی چون نیروگاه‌ها را مورد هدف قرار دادند.

این مقام ارشد سازمان ملل گفت: آسیب دیدن تاسیسات تولید انرژی اوکراین بر اثر حملات روسیه در کنار افزایش قیمت‌های گاز و زغال سنگ، میلیون‌ها غیرنظامی را در معرض تهدیدهای شدید قرار داده است.

معاون دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت بر اساس سند ارائه شده از سوی کمیسیون مستقل بین المللی تحقیق درباره اوکراین، دلایل منطقی مبنی بر وقوع جنایت‌های جنگی و نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی در اوکراین وجود دارد.

دی کارلو افزود به گفته این کمیسیون، سربازان روسی مسوول اکثریت قریب به اتفاق این جنایات بوده‌اند.

این مقام سازمان ملل با اشاره به تاثیر جهانی جنگ در اوکراین بر امنیت غذایی، انرژی و اقتصاد جهان، خواستار تمدید توافق نامه صدور غلات برای حفظ امنیت غذایی در سراسر جهان شد.

دی کارلو در عین حال بر لزوم دسترسی بدون موانع به مواد غذایی و کودهای روسیه نیز تاکید کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها