رای الیوم: اروپا با رهبری فرانسه سرپیچی از آمریکا را در پیش گرفته است

رای الیوم: اروپا با رهبری فرانسه سرپیچی از آمریکا را در پیش گرفته است
دوشنبه 2 آبان 1401 - 14:40

روزنامه رای الیوم در گزارشی نوشت: همزمان با وخیم تر شدن بحران سوخت و قیمت های آن و نزدیک شدن به فصل سرمای شدید، اختلافات میان آمریکا و همپیمانان اروپایی اش به ویژه فرانسه و آلمان روند فزاینده ای گرفته و می توان گفت که اروپا به رهبری فرانسه علیه آمریکا و جنگ اوکراین سر به شورش و سرپیچی گذاشته است.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش روزنامه رای الیوم چاپ لندن، اختلافات یاد شده بخاطر پیامدهای حاصل از جنگ اوکراین و نتایج منفی آن در اقتصاد کشورهای غربی و به دنبال آن رو به وخامت گذاشتن سطح زندگی روزمره مردم اروپا در حال شدت گرفتن است.

ایمانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در حاشیه نشست اروپا در بروکسل به شدت آمریکا را مورد انتقاد قرار داد و واشنگتن را به فروش نفت و گاز به اروپایی ها به چهار برابر قیمت آن در خود آمریکا متهم کرد.

«برونو لومر» وزیر اقتصاد فرانسه نیز در همین رابطه واشنگتن را از تلاش برای سلطه یافتن اقتصادی بر جهان غرب به واسطه سوء استفاده از جنگ اوکراین به منظور تضعیف اروپا برحذر داشت.

"کاترین کولونا" وزیر امور خارجه فرانسه از این هم فراتر رفت و در سخنرانی خود در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در واشنگتن گفت: لازم است خطوط ارتباطی با روسیه و تصمیم گیرندگان آن از جمله رئیس جمهور ولادیمیر پوتین باز نگه داشته شود.

به نوشته رای الیوم، شدت گرفتن اختلافات کشورهای اروپایی با آمریکا همزمان با توقف عقب نشینی ارتش روسیه در نتیجه تغییر معادله درگیری در جنگ اوکراین از زمان انتصاب ژنرال سرگئی سوروویکین فرمانده جدید روس، نمایانگر شورش مردمی (اعتراضات) و رسمی (انتقادات) علیه نحوه مدیریت جنگ اوکراین توسط آمریکا و رئیس جمهور جو بایدن است زیرا آمریکا، اروپا را درگیر این جنگ کرد و تحریم هایش برای سرنگون کردن روسیه نه تنها شکست خورد بلکه نتایج برعکس با خود به همراه داشت زیرا اقتصاد روسیه در نتیجه افزایش قیمت نفت و گاز تقویت شد و بیش از ۱۱۶ میلیارد دلار درآمد مازاد نفتی به خزانه روسیه تنها در هفت ماه گذشته جنگ واریز شد و روسیه بر مراکز تصمیم گیری کشورهای تولیدکننده نفت در داخل و خارج از اوپک تسلط یافت.

آمریکا با دست داشتن در انفجار دو خط لوله گاز روسی نورد استریم که انرژی اروپا را تامین می کرد و همچنین تحریک ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین جهت انهدام پل کریمه و همچنین چراغ سبز نشان دادن به روسیه و فراهم آوردن بهانه برای مسکو جهت هدف قرار دادن تاسیسات زیربنایی نظامی و غیرنظامی اوکراین در مرکز کی یف پایتخت اوکراین و متوقف کردن پیشروی نیروهای اوکراین در مناطق چهارگانه ملحق شده به روسیه، دچار یک اشتباه راهبردی بزرگ شده است.

در هم کوبیدن تاسیسات زیربنایی اوکراین به وِیژه نیروگاه های برق زندگی اوکراینی ها را به جهنم تبدیل خواهد کرد؛ به ویژه با توجه اینکه دما در این کشور در فصل زمستان به بیش از ۲۰ درجه زیر صفر می رسد و گزارش های رسیده از کی یف حاکی است که خیابان های پایتخت به دلیل کاهش میانگین مصرف انرژی تقریبا در تاریکی مطلق فرو رفته است. همین مورد در مورد مراکز تجاری و رستوران ها و برخی از بیمارستان های اوکراین نیز صدق می کند.

به نوشته رای الیوم، سیلویو برلوسکونی نخست‌وزیر سابق ایتالیا و متحد اصلی جورجیا ملونی نخست‌وزیر جدید ایتالیا، اولین کسی بود که زنگ را به صدا درآورد و رئیس‌جمهور اوکراین را متهم کرد که با تحریک رئیس‌جمهور پوتین، جنگ اوکراین را شعله‌ور کرده و او را مسئول این جنگ می‌داند. وی در واقع با پشت سر گذاشتن تمامی خطوط قرمز با این اظهارنظر خود حرف دل اکثر مقامات و چه بسا ملت های اروپایی را بر زبان جاری کرد.

جنگ اوکراین به ضرر آمریکا و رئیس جمهورش به مرحله پایان سرنوشت ساز مسالمت آمیز و یا غیر مسالمت آمیز خود در حال نزدیک شدن است. شاید بتوان گفت این شورش رسمی و مردمی اروپایی به رهبری فرانسه که با اعتراضات مردمی بی‌سابقه مواجه است، برجسته‌ترین و واقعی‌ترین نشانه در این خصوص به شمار می رود.

پربیننده ترین خبرها