وزیر خارجه عربستان: ولی‌عهد رئیس جمهور آمریکا را مسخره نکرده است

وزیر خارجه عربستان: ولی‌عهد رئیس جمهور آمریکا را مسخره نکرده است
سه شنبه 3 آبان 1401 - 10:19

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان تمسخر بایدن توسط محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی در جلسات خصوصی را تکذیب کرده و اظهارات منصوب به او در خصوص اینکه دونالد ترامپ را به بایدن ترجیح می داده است را رد کرد.

العالم - عربستان سعودی

این روزنامه به نقل از وزیر خارجه سعودی همچنین ادعاهای منابع ناشناس را به طور کامل تکذیب کرد و گفت که مقامات سعودی احترام بسیاری برای رؤسای جمهور آمریکا قائل است و به روابط مبتنی بر احترام متقابل با آنها اهمیت فراوانی می دهد.

وزیرخارجه سعودی در حالی از احترام خود به مقامات آمریکایی صحبت می کند که پیش از این در دوران ریاست جمهوری ترامپ، آل‌سعود رژیمی وابسته معرفی شده بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در بخشی از یک سخنرانی انتخاباتی در می‌سی‌سی‌پی اظهار داشت که به پادشاه عربستان سعودی گفته بدون پشتیبانی ایالات متحده «احتمالا بیشتر از دو هفته» دوام نخواهد آورد.

پیشتر هم رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود «عربستان برای ما گاوی شیرده است که هر وقت بخواهیم آن را می‌دوشیم و هروقت شیرش تمام شود آن را سر می‌بریم»

رویکرد دولت بایدن در قبال سعودی‌ها نیز همان رویکرد علنی دونالد ترامپ است که عربستان را «گاو شیرده» توصیف کرد.

دولت آمریکا هفته گذشته از اقدام "اوپک پلاس" به کاهش تولید نفت انتقاد کرد، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در گفتگوی تلوزیونی گفته بود: تصمیم عربستان و اوپک پلاس باعث افزایش قیمت نفت می شود. و تصریح کرده بود که این تصمیم به نفت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خواهد بود.

عربستان هم این ادعا را که تصمیم اخیر اوبک پلاس را برای کاهش تولید به مثابه جانبداری عربستان در کشمکش های بین المللی توصیف کرده بود، رد کرده است.

ماه گذشته جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، عربستان و روسیه را مسئول افزایش قیمت نفت دانسته بود. برخی مقامات دولت وی هم اعلام کرده بودند در روابط کشورشان با عربستان تجدید نظر می کنند. این در حالی است که ریاض تلاش برای خسارت وارد کردن به آمریکا از طریق اوپک پلاس را تکذیب کرده است.

پربیننده ترین خبرها