پشت پرده ناکامی پارلمان لبنان در انتخاب رئیس جمهور آینده

پشت پرده ناکامی پارلمان لبنان در انتخاب رئیس جمهور آینده
سه شنبه 3 آبان 1401 - 16:53

در چهارمین جلسه پارلمان لبنان، نمایندگان باز هم نتوانستند رئیس جمهور جدید را انتخاب کنند لذا آن را به زمانی دیگری موکول کردند. این در حالی است که در سایه تداوم اختلافات و چنددستگی بین فراکسیون های پارلمانی، کشور در آستانه ورود به مرحله خلأ سیاسی قرار گرفته است.

العالم - نظرکده

تحلیلگران سیاسی معتقدند ریاض و واشنگتن با استفاده از عوامل و بازوهای خود در لبنان در روند انتخاب رئیس جمهور اختلال ایجاد می کنند. این تحلیلگران خاطرنشان می کنند که عربستان عامل اصلی شکست انتخاب رئیس جمهور در پارلمان لبنان است؛ این کشور در سطوح منطقه ای و بین المللی شکست خورده است لذا در جستجوی کورسوی امیدی برای استفاده از عوامل خود در لبنان است.

ناظران بر این عقیده اند که برخی میشال معوض را به عنوان نامزد معرفی کرده اند در حالی که امکان پیروزی او به دلیل عدم برخورداری از پایگاه مردمی بسیار ضعیف است.

به گفته ناظران نقشه های عربستان و آمریکا در لبنان با هم فرق می کنند؛ گاهی در راستای هم قرار می گیرند و گاهی در تضاد با هم هستند. در واقع عربستان به دلیل دشمنی با مقاومت، به دنبال خرابکاری در لبنان است.

آنها خاطرنشان می کنند که پیروزی یک نامزد منوط به موافقت 6 فراکسیون پارلمانی است که عبارتند از حزب الله، جنبش امل، جریان ملی آزاد، جبهه مبارزات ملی، جریان المرده و فراکسیون اعتدال ملی. در این میان فراکسیون اعتدال ملی و جبهه مبارزات ملی، دو مهره عربستان هستند و این کشور به استفاده از همین دو مهره مانع توافق و انتخاب رئیس جمهور می شود.

از سوی دیگر نمایندگان پارلمان لبنان علت شکست پارلمان را عدم وجود نامزدی می دانند که همه استانداردهای مورد توافق گروه های سیاسی داشته باشد.

آنها می گویند شکست پارلمان لبنان در انتخاب رئیس جمهور امری طبیعی است. زیرا گروه های سیاسی تا الان نتوانسته اند درباره کسی که همه شرایط و استانداردهای ملی مورد نظر را داشته باشد توافق کنند و بافت و ساختار حکومتی لبنان به گونه ای است که این توافق شراط لازم است.

پربیننده ترین خبرها