سازمان ملل: سوریه با خشونت حاد و شدیدترین بحران اقتصادی مواجه است

سازمان ملل: سوریه با خشونت حاد و شدیدترین بحران اقتصادی مواجه است
چهارشنبه 4 آبان 1401 - 08:18

مقامات سازمان ملل درباره بحران‌های امنیتی، اقتصادی و غذایی در سوریه ابراز نگرانی کردند.

العالم - سوریه

به گزارش العالم، به نقل از آسوشیتدپرس، مقامات سازمان ملل گفتند سوریه با «خشونت حاد»، بدترین بحران اقتصادی از زمان آغاز جنگ در سال 2011، و شیوع سریع وبا با بیش از 24 هزار مورد مشکوکِ گزارش شده در سراسر کشور و دست‌کم 80 مرگ مواجه است.
گیر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به شورای امنیت سازمان ملل گفت که با وجود «بن بست استراتژیک» که مانع از تلاش ها برای آغاز روند سیاسی شده است، درگیری در سراسر کشور «بسیار مشهود» است.
وی به درگیری‌های داخلی بین گروه‌های مخالف مسلح در عفرین در شمال استان حلب در هفته‌های اخیر، حملات هوایی منتسب به حامیان دولت در شمال غرب، خشونت در شمال شرق، حوادث امنیتی در جنوب غرب، حملات هوایی رژیم صهیونیستی به فرودگاه‌های دمشق و حلب و کشف یکی از بزرگترین انبارهای تسلیحاتی گروه تروریستی داعش در شمال شرقی کشور از زمان سقوط خلافت خودخوانده آن در سال 2017 اشاره کرد.
پدرسن گفت در هفته های اخیر، واحد پول سوریه، پوند، «میزان فوق العاده ای از ارزش خود را از دست داد ... که به نوبه خود به جهش قیمت مواد غذایی و سوخت به رکوردهایی بالاتر منجر شده است.» او هشدار داد که با نزدیک شدن به فصل زمستان و نیاز فوری به بودجه اضافی، بحران اقتصادی «برای اکثریت قریب به اتفاق بدتر خواهد شد».
رینا گیلانی، مدیر عملیات دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، نیز به شورا گفت که »جوامع در سوریه در میانه یک بحران امنیتی، بهداشت عمومی و اقتصادی گرفتار شده‌اند» که باعث شده بسیاری از آنها »در تلاش برای بقا» باشند.
او افزود شیوع وبا به دلیل کمبود شدید آب در سوریه وخیم‌تر شده است و با بارش ناکافی و ضعیف در بسیاری از نقاط، شرایط خشکسالی شدید، سطح پایین آب در رودخانه فرات و زیرساخت های آسیب دیده‌ی آب همراه شده است.
گیلانی گفت: «بحران احتمالاً بدتر می‌شود: چشم‌انداز از هم‌اکنون تا دسامبر حاکی از افزایش احتمال بارش‌های زیر سطح نرمال و دمای بالاتر از حد نرمال است. ... اگر این امر محقق شود، بحران آب را تشدید خواهد کرد.»
او ادامه داد یک برنامه سه ماهه برای پاسخ به شیوع وبا که توسط سازمان ملل هماهنگ شده است، به 34.4 میلیون دلار برای کمک به 5 میلیون نفر با نیازهای مرتبط با آب و بهداشت، و 162000 نفر با خدمات درمانی نیاز دارد. او گفت سازمان ملل حدود 10 میلیون دلار را در دسترس قرار خواهد داد، اما به بودجه‌ای »بسیار بیشتر نیاز است.»
به گفته گیلانی، کمبود آب همچنین بر محصولاتی مانند گندم که کمترین برداشت از زمان آغاز جنگ را تجربه کرده اند و همچنین بر معیشت کشاورزانِ در معرض تهدید، تأثیرگذار بوده است.

پربیننده ترین خبرها