گزارش العالم از آخرین وضعیت تشکیل دولت جدید در عراق

چهارشنبه 4 آبان 1401 - 12:05

مدیر دفتر العالم در بغداد اعلام کرد “محمد شیاع السودانی” نخست‌وزیر مکلف عراق تکلیف ۱۶ وزارتخانه را مشخص کرده و قرار است فردا- پنجشنبه- اسامی آنها به پارلمان ارائه شود.

العالم- عراق

مدیر دفتر العالم تصریح کرد: بعد از نشست مهم که اواخر روز سه‌شنبه میان چارچوب هماهنگی و نخست‌وزیر مکلف انجام و طی آن درخصوص بیشتر اعضای کابینه دولت توافق شد، السودانی درخواست جلسه پارلمان جهت رای اعتماد به کابینه را درخواست کرد.

نخست‌وزیر مکلف به دلیل اختلاف فراکسیون‌های سیاسی درخصوص تمام پست‌های وزارتی، معرفی اسامی بقیه وزرا را به جلسه دیگری موکول کرده است، و در حال حاضر مذاکره میان فراکسیون‌های سیاسی جهت مشخص کردن تکلیف ۶ وزارتخانه باقی‌مانده از مجموع ۲۲ وزارتخانه، در جریان است.

مدیر دفتر العالم افزود: در سایه این تحولات، عراق مرحله مهمی را پشت سر خواهد گذاشت؛ مرحله‌ای که عنوان آن، تشکیل دولت و سپس تکمیل کابینه است.

مدیر دفتر العالم با اشاره به انتشار اسامی گزینه‌ها برای تصدی وزارتخانه‌ها در رسانه‌ها، عنوان کرد: اخبار تایید‌نشده حاکی از آن است که عبدالله الشمری به عنوان نامزد وزارت کشور، عبدالامیر الشمری گزینه وزارت دارایی، طیف سامی نامزد تصدی وزارت بهداشت و صالح الحسناوی به عنوان نامزد وزارت نفت معرفی می‌شوند.

مدیر دفتر العالم در بغداد توضیح داد که نخست‌وزیر عراق درخواست کرده است که سهم او از کابینه سه وزارتخانه باشد که عبارتند از بهداشت، دارایی و برق.

فراکسیون‌های سیاسی اسامی نامزدها برای تصدی پست‌های وزارتی را به نخست‌وزیر ارائه داده‌اند و البته برخی از آنها، ۳ یا ۴ نامزد را برای یک گزینه پیشنهاد داده‌اند تا السودانی از میان آنها انتخاب کند.

محمد شیاع السودانی نیز از فراکسیون‌های سیاسی خواسته است در معرفی نامزدهای وزارتخانه‌های بهداشت، دارایی و برق مداخله نکنند؛ زیرا او درباره این وزارتخانه‌ها دیدگاه ویژه‌ای دارد.

مدیر دفتر العالم در بغداد درخصوص احتمال نتیجه‌بخش بودن تلاش‌های السودانی برای تشکیل دولت، اظهار داشت نخست‌وزیر مکلف از حمایت تمام فراکسیون‌های سیاسی و شهروندان عراق در داخل کشور و خارج از آن برخوردار است و این نشان می‌دهد که السودانی ماموریت خود را بسیار قدرتمندانه شروع کرده است. افزون بر این، خود السودانی نیز سیاستمداری کهنه‌کار و مجرب است او پست‌های متعددی را عهده‌دار بوده است.

خبرنگار العالم درباره چالش‌های فراروی دولت السودانی نیز اظهار داشت:‌ مهم‌ترین چالش‌ها حمایت فراکسیون‌های سیاسی از نخست‌وزیر مکلف در برخی سطوح است از جمله امکان جایگزینی وزرا در صورت لزوم.

پربیننده ترین خبرها