برنامه ایتالیا و فرانسه برای ارسال سامانه ضدهوایی به اوکراین

برنامه ایتالیا و فرانسه برای ارسال سامانه ضدهوایی به اوکراین
دوشنبه 9 آبان 1401 - 10:09

ایتالیا در ادامه روند ارسال کمک های نظامی غربی‌ها به کی‌یف با هدف مقابله با روسیه، در نظر دارد با مشارکت فرانسه به اوکراین یک سامانه ضدهوایی پیشرفته بفرستد.

العالم - اروپا

بر اساس گزارش روزنامه ایتالیایی «لارپوبلیکا»، ایتالیا در طرح جدیدی در نظر دارد تا با همکاری فرانسه به اوکراین سامانه‌های موشکی ضد هوایی SAMP-T بفرستد.

این روزنامه به نقل از منابع خود نوشت، تحویل این سامانه به اوکراین احتمالا در قالب ششمین بسته کمک‌های نظامی دولت ایتالیا به اوکراین که باید اواسط ماه نوامبر از سوی این دولت تصویب شود اتفاق می‌افتد.

این رسانه با این وجود متذکر شد، ممکن است طرح انتقال چنین تسلیحاتی به اوکراین با تعارضات سیاسی مواجه شود. اگر طرح ارسال سامانه‌های ضد هوایی SAMP-T به اوکراین تصویب شود، ایتالیا ارسال رادارها و فرانسه ارسال پرتابگرهای این سامانه‌ها را انجام خواهند داد.

در حال حاضر تعداد خیلی کمی از این سامانه‌ها – مجموعا 10 سامانه به خدمت گرفته شده در فرانسه و پنج سامانه به خدمت گرفته شده توسط ایتالیا – وجود دارند.

همچنین علاوه بر آن ایتالیا ممکن است سامانه‌های ضد هوایی قدیمی‌ و از رده خارج شده «آسپاید» خود را که همچنان قادر به سرنگون کردن هواپیماها و پهپادها هستند به اوکراین بفرستد.

چند روز پیش «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین از ایتالیا و فرانسه خواسته بود در سریع‌ترین زمان ممکن سامانه‌‌های ضدهوایی SAMP-T به کشورش بفرستند.

زلنسکی گفت: «تعداد خیلی کمی از کشورها هستند که سامانه‌های ضد‌هوایی تولید می‌کنند و هم خودشان این سامانه‌ها را دارند و هم آنها را می‌ُسازند. ایتالیا به همراه فرانسه و آلمان سامانه‌های دفاع هوایی SAMP-T را تولید می‌کنند و ما به آنها نیاز داریم.»

روز پنجشنبه نیز لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در جمع خبرنگاران مدعی شد که اوایل ماه آینده میلادی سامانه‌های پیشرفته پدافند هوایی در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت.

وزارت دفاع آمریکا پیش از این گفته بود قصد دارد سامانه زمین به هوای قدرتمند به نام NASAMS را طی هفته‌های آینده به اوکراین تحویل دهد. لوید آستین در اظهارات روز پنجشنبه برای نخستین بار زمانی حدودی برای تحویل این سامانه‌ها مشخص کرد و آن را اوایل ماه آینده میلادی دانست.

کشورهای غربی از زمان شروع عملیات ویژه ارتش روسیه در اوکراین در ماه فوریه که در واکنش به نادیده گرفته شدن منافع امنیتی مسکو توسط ناتو و ادامه سیاست تحریک آمیز گسترش این ائتلاف نظامی به اجرا در آمد، به ارائه انواع کمک‌ها به اوکراین با هدف مقابله با روسیه پرداختند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها