خبرنگار العالم گزارش داد؛

توافق وزیران خارجه عرب بر سر جدول کاری سران عرب

دوشنبه 9 آبان 1401 - 10:24

نشست وزیران خارجه عرب برای آماده کردن برگزاری نشست سران عرب برگزار شد و شرکت کنندگان همه موضوعات برنامه کاری نشست سران عرب را برای سه شنبه آینده بررسی و مشخص کردند.

العالم _ جهان اسلام

به گزارش العالم، ناظران نشست جدید سران عرب را نشست رویارویی با چالش ها می دانند. نخستین چالش ایجاد اتحاد میان کشورهای عربی پس از تحولات مربوط به جنگ روسیه و اوکراین است، جنگی که مجموعه نظام بین الملل از جمله کشورهای عربی را دچار اختلاف کرده است.

آنگونه که احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب در سخنان افتتاحیه نشست وزیران خارجه عرب اعلام کرد، باید تلاش کرد تا مجموعه ای منسجم و هماهنگ در منطقه عربی ایجاد کرد.

ابو الغيط افزود شرایط ایجاب می کند که دیپلمات های کشورهای عربی با هماهنگی مستمر مواضع محکم و سنجیده ای در برابر تحولات جدید اتخاذ کنند به صورتی که منافع کشورهای عربی حفظ شود.

وی در پایان بر حفظ دستاوردهای توافق الجزایر بین گروه های مختلف فلسطینی تاکید کرد و گفت حفظ این دستاوردها قضیه فلسطین را در کانون توجه سران عرب قرار خواهد داد.

رمطان لعمامره وزیر خارجه الجزایر هم با تاکید بر همین موضوع گفت تحولات اخیر بین المللی نباید ما را از مسائل امت مسلمان و در رأس آنها قضیه فلسطین غافل کند، قضیه ای که دشوارترین مراحل خود را می گذراند و همچنین اوضاع در سوریه، لیبی، یمن و سومالی و این مستلزم تلاش و کار مشترک همه کشورهای عربی است که به علت بیماری کرونا تا سه سال معطل مانده است.

وی افزود ما باید فرصت هایی را که برای صلح و مصالحه از دست رفته است، جبران کنیم.

ناظران و متخصصان مسائل کشورهای عربی معتقدند اتحادیه عرب بر سر دو راهی مهمی قرار گرفته است و اعضای آن باید از بحران های داخلی و اختلافات عبور کنند تا جایگاه خود را در جهان باز یابند.

با این حال چشم ها همچنان به نتایج و دستاوردهای نشست سران عرب دوخته شده است به ویژه با توجه به نامشخص بودن کسانی که در این نشست حضور خواهند یافت و کسانی که در آن غایب خواهند بود.

پربیننده ترین خبرها