گزارش فایننشیال تایمز از شرایط سخت جنگ اوکراین در زمستان سرد

گزارش فایننشیال تایمز از شرایط سخت جنگ اوکراین در زمستان سرد
دوشنبه 9 آبان 1401 - 15:07

روزنامه اقتصادی فایننشیال تایمز در گزارشی به نقش برجسته شرایط آب و هوایی زمستان در جنگ روسیه و اوکراین پرداخت و تاثیر آن را بر برنامه های جنگی آتی دو کشور بررسی کرد.

العالم ـ اروپا

فایننشیال تایمز نوشت که گرم نگاه داشتن مردم اوکراین در سرمای ۳۰ درجه زیر صفر تنها دغدغه مسئولان این کشور نیست. در چنین سرمایی تجهیزات نظامی به دشواری کار کرده، تله های انفجاری زیر برف پنهان می شوند، ژنراتورها سوخت بیشتری نیاز خواهند داشت، انتقال تدارکات باید در پوشش شب انجام شود و سامانه های ناوبری برخی از پهپادها منجمد خواهد شد. حتی غلظت بیشتر هوا در زمستان در مقایسه با تابستان موجب می شود که سرعت گلوله کاهش یابد.

گرچه سرمای زمستان سد راه تهاجم روسیه به اوکراین نشد، با این حال این لشگرکشی در واپسین ماه های زمستان پیش رخ داد. کرملین امید دارد که امواج پهپاد و موشک که تاکنون ۴۰ درصد از زیرساخت انرژی اوکراین را نابود ساخته، روحیه اوکراینی ها را تضعیف کرده و توانایی کی یف برای پشتیبانی از نیروهایش را کاهش دهد.

دولت اوکراین به تازگی به شهروندان پایتخت اعلام کرده که آماده خاموشی های پر تکرار و طولانی تر شوند و از جنگ زدگان نیز خواسته شده تا در این زمستان برای کاهش فشار بر سامانه های انرژی این کشور به اوکراین باز نگردند.

مسکو در دومین بخش از راهبرد خود با توجه به افت ضرباهنگ عملیات های نظامی در ماه های سرد سال، به دنبال تقویت خطوط دفاعی خود و حفظ سرزمین های اشغال شده است.

با این حال اوکراین نیز از مزیت هایی برخوردار است که در زمینه حفظ تدارکات و گرم نگاه داشتن سربازانش نقش تعیین کننده ای ایفا می کند. کانادا در حال ارسال ۵۰۰ هزار یونیفورم زمستانه برای سربازان اوکراینی است و ناتو نیز بر توجه خود را بر حمایت از اوکراین در ماه های سرد زمستان معطوف کرده است.

سربازان روس از چنین امکاناتی برخوردار نبوده و بسیاری از سربازانی که به تازگی بسیج شده اند از تجهیزات اولیه محرومند.

شدت سرمای پیش رو بزرگترین مجهول است. آیا دمای هوا تا صفر درجه سانتی گراد افت می کند و با بارش باران زمین ها تبدیل به گل و لای خواهند شد یا آنکه دمای هوا به ۱۰ درجه زیر صفر افت کرده و یخ بندان همه جا را فرا خواهد گرفت؟

در صورتیکه زمستان امسال گرم باشد، جنگ انرژی روسیه نافرجام خواهد شد و زمین های گلی این کشور را وادار خواهد ساخت تا انتقال تدارکات را برای پرهیز از در گل ماندن خودروهای سنگین به جاده ها منحصر کند. چنین اتفاقی به اوکراین فرصت می دهد تا خطوط تدارکات و پشتیبانی روسیه را هدف قرار دهد.

گل همچنین می تواند توانایی اوکراین را در انجام ضد حمله محدود سازد. در عوض زمستان سخت و زمین یخ زده این امکان را فراهم می سازد تا برای جابجایی نیروها در عملیات های آفندی از کشتزارها نیز استفاده کند.

فایننشیال تایمز افزود: آنچه که در زمستان آتی بیش از هر چیز برای طرفین اهمیت دارد، تقویت روحیه است.

پربیننده ترین خبرها