ناپدید شدن «القحطانی» در زندان های آل سعود و شعله ور شدن آتش در فضای مجازی

ناپدید شدن «القحطانی» در زندان های آل سعود و شعله ور شدن آتش در فضای مجازی
چهارشنبه 11 آبان 1401 - 12:40

پس از انتشار عکس‌ها و فیلم‌هایی از «القحطانی» در شبکه‌های اجتماعی، کمپین حقوق بشری در عربستان سعودی برای افشای سرنوشت «محمد القحطانی» فعال حقوق بشر بازداشتی در زندان‌های عربستان، آغاز شده است.

العالم - عربستان سعودی

دکتر محمد فهد القحطانی، استاد سابق اقتصاد (مؤسسه امور دیپلماتیک وزارت امور خارجه) و یکی از اعضای مؤسس انجمن حقوق مدنی و سیاسی در عربستان سعودی، 9 سال است که توسط مقامات سعودی بازداشت شده است؛ مقامات امنیتی وی را در اواسط سال 2012 (مصادف با 1391 هـ.ش.) به دلیل فعالیت های حقوق بشری بازداشت کردند، در حالی که دادگاه در مارس 2013 (اسفند 1392هـ.ش.) او را به 10 سال زندان و پس از اتمام این دوره، ممنوعیت از سفر به مدت 10 سال محکوم کرد.

زندانیان سیاسی در توییت خود نوشتند: مهمترین اتهامات وارده به محمد فهد القحطانی، مشارکت در ایجاد یک انجمن مدنی غیرمجاز، انتقاد از سیاست دولت و نحوه مدیریت امور اقتصادی توسط دولت، تحریک افکار عمومی علیه مقامات، و توصیف «پادشاهی عربستان سعودی» با عناوینی چون دولت پلیسی و حکومت نظامی است.

ترکی الشلهوب، فعال حقوق بشر و نویسنده در توییتر نوشت: ناپدید شدن دکتر محمد القحطانی جنایت جدیدی است که بر جنایات پیشین رژیم بن سلمان علیه زندانیان سیاسی افزوده شد.

ترکی الشلهوب همچنین با انتشار ویدئویی از محمد القحطانی اظهار داشت: همه پزشکان زندان ما از ارتش پاکستان هستند تا شکنجه در زندان عربستان سعودی را پنهان کنند.

ترکی شهلوبزندانیان سیاسی در توئیتر اعلام کردند که «۹ روز پیش دکتر محمد فهد القحطانی تحت فشار و به طور ناگهانی ناپدید شده است و مقامات از ارائه اطلاعات به خانواده وی درباره محل اختفا و یا اجازه ارتباط با وی خودداری می کنند». توئیت زندانیان سیاسی تاکید کرد که ناپدید شدن القحطانی پس از شکایت وی به اداره زندان از آزار و اذیت ها و تخلفات در داخل زندان صورت گرفت. این حساب اضافه کرد که در ماه مه گذشته، القحطانی در خواب توسط یک زندانی و بیمار روانی مورد حمله فیزیکی قرار گرفت که وی اظهار داشت جانش در خطر است. توئیت مذکور از مقامات سعودی خواست که سرنوشت دکتر محمد القحطانی را فاش کنند، به ویژه که معلوم نیست آیا او در اعتصاب غذا بوده است یا در سلول انفرادی.

پسر القحطانی در کلیپی گفت: جان پدرم در خطر است و در معرض سرنوشتی مشابه دکتر عبدالله الحامد است که در زندان های عربستان سعودی به دلیل سهل انگاری پزشکی جان باخت.

پسر القحطانی

همسر محمد القحطانی، با انتشار پیامی، ملتمسانه خواستار افشای محل اختفای همسرش شد.

مها القحطانی در توئیتی نوشت: امیدوارم هرکس که ذره‌ای انسانیت در وجودش هست و اطلاعاتی درباره همسرم محمد القحطانی دارد، به ما اطلاع خواهد داد.» وی افزود: «نگرانی ما به دلیل قطع ارتباط او با ما برای نهمین روز است و هیچکس به تماس ها و پیام های ما به مسئولان پاسخ نداد.

فعالان و پیشگامان شبکه‌های اجتماعی با اشاره به ابراز نگرانی همسر محمد القحطانی، خواستار اعلام پرونده وی توسط مقامات سعودی شدند.

فهد الغفیلی، فعال و محقق سعودی در توییتی نوشت: دکتر محمد القحطانی 10 سال است که در بازداشت به سر می برد و 9 روز است که همسر و خانواده اش از وی بی خبر هستند. آنها هیچ اطلاعی از او ندارند. کاری که دولت انجام می دهد یک جنایت قانونی و بشردوستانه است و هر زندانی حق دارد با خانواده و نزدیکان خود ارتباط برقرار کند.» #دکتر محمد القحطانی کجاست؟

حساب کاربری «به سوی آزادی» از فعالان شبکه های اجتماعی خواست تا در حمایت از همسر القحطانی مشارکت کنند.

کاربری با نام «به سوی آزادی» در توئیت خود نوشت: «یکی از اتهامات دکتر القحطانی این است که او پادشاهی عربستان سعودی را «دولت پلیسی» توصیف کرده است.

«مفتاح» در توییتی با اشاره به گزارش یک نهاد حقوق بشری به نام «ابتکار آزادی» در خصوص سرنوشت محمد القحطانی، نوشت: «ابتکار آزادی: قرار بود محمد القحطانی در ماه جاری، پس از گذراندن حکم 10 سال زندان، به دلیل رفتار مسالمت آمیزش در زندان عربستان سعودی آزاد شودکه ناگهان 9 روز پیش ناپدید شد.»

مقامات سعودی باید بلافاصله محل اختفای او را فاش کنند و به او اجازه دهند با خانواده اش تماس بگیرد. #دکتر محمد القحطانی کجاست.

یک سازمانی حامی حقوق بشر گزارش داد که تحولات رخ داده در عرصه حقوق بشر و سیاست در پادشاهی عربستان سعودی را رصد می کند و به طور ویژه اتفاقات در ماه اکتبر به خصوص مسائل مربوط به زندانیان سیاسی از جمله فعالان، سیاستمداران، مدافعان حقوق بشر، دانشگاهیان و غیره را پیگیری می کند. این سازمان اعلام کرد که «وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی روز به روز پیچیده‌تر می‌شود، تعداد زندانیان سیاسی مدام در حال افزایش است و احکام قضایی صادر شده علیه زندانیان روز به روز شدیدتر می شود».

این سازمان از مقامات امنیتی و قضایی عربستان سعودی خواست تا سوابق امنیتی و قضایی این کشور، سیاست ها و حکم های شدید و طاقت فرسای صادر شده علیه اعضای جامعه به طور عام و شخصیت های برجسته به طور خاص و عواقب و تاثیرات این اقدامات بر جامعه عربستان را از نظر اجتماعی بررسی کنند. سازمان مذکور در ادامه درباره اوضاع سیاسی و قانونی در این کشور هشدار داد که سرعت دستگیری ها و اجرای احکام ناعادلانه به طور پیوسته در حال افزایش است و این از وخامت اوضاع سیاسی در داخل عربستان حکایت دارد.

سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان سعودی همچنین فاش کرد که مقامات سعودی برای 15 زندانی سیاسی حکم اعدام صادر کرده اند که تعداد افراد منتظر اجرای حکم اعدام را به 53 نفر رسانده است که حداقل 8 نفر آنها زیر سن قانونی هستند.

پربیننده ترین خبرها