گزارش خبرنگار العالم از پایان نشست سران کشورهای عربی در الجزایر

پنج‌شنبه 12 آبان 1401 - 11:10

سی و یکمین اجلاس سران عرب در الجزایر،شامگاه چهارشنبه با انتشار بیانیه ای در تایید محوریت آرمان فلسطین، حل اختلافات و تقویت امنیت و ثبات به پایان رسید. سوریه علیرغم عدم حضورش در این نشست، ستاره درخشان مجلس بود.

العالم - الجزایر

خبرنگار العالم در الجزایر گزارش داد؛ در پایان اجلاس سران کشورهای عربی، سوریه کشور غایب حاضر عالی درخشید، تاجایی که گل سرسبد کنفرانس مطبوعاتی دبیرکل اتحادیه عرب و وزیر امور خارجه الجزایر شد؛ در کنفرانس مذکور پس از تلاش احمد ابوالغیظ دبیر کل اتحادیه عرب برای طفره رفتن از سوال در مورد موضعگیری برخی پایتخت های عربی در قبال سوریه، وزیر امور خارجه الجزایر پاسخی داد که حامل ژن های انقلابی در زمانی انقلابی بود و رابطه نزدیک بین دو طرف را تایید کرد.

رمطان لعمامره، وزیر خارجه الجزایر اظهار داشت: «سوریه دائما در الجزایر حضور دارد، برای همیشه در قلب و وجدان ما حضور دارد و همدردی و همبستگی مردم الجزایر با مردم برادر سوریه استمرار دارد چراکه در آن روزهای سخت، سوریه اولین کشوری بود که با الجزایر همراه بود.

سوریه از طریق پرچم ملی این کشور که بر فراز الجزایر به اهتزاز در می آید در تمام خیابان های الجزایر حضور دارد. و پرچم این کشور به عنوان کشور عربی خواهر بر فراز الجزایر برافراشته است.»

بیانیه این اجلاس بر محوریت آرمان فلسطین، پایبندی به ابتکار صلح عربی در سال 2002، سرزمین در برابر صلح، تقویت اقدامات مشترک اعراب، رد مداخله خارجی در امور داخلی کشورهای دارای بحران سیاسی و امنیتی و تشویق گروه های درگیر در این کشورها به برقراری آرامش و صلح از طریق گفتگو و ارائه راه حل بدون حادثه یا نزاع تاکید کرد.

سران عرب همچنین بر لزوم ایجاد روابط سالم و متعادل بین دنیای عرب و جامعه بین المللی تاکید کردند تا اجلاس بدون حادثه یا نزاع به پایان برسد و همانطور که قول داده بودند برگزاری اجلاس موفقیت آمیز باشد.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب گفت: این اجلاس با هر معیاری موفقیت آمیز برآورد می شود، زیرا 17 رئیس جمهور، یک نخست وزیر، یک امیر، یک ولیعهد، 17 نماینده در سوح بالا از 21 کشور عربی و 4 کشور دیگر در آن شرکت کردند؛ بنابراین شاید این اجلاس از لحاظ حضور سران و مقامات کشورهای عربی یکی از پرمخاطب ترین اجلاس عرب باشد.

در پایان اجلاس اعلام شد که نشست بعدی پیش از 30 مارس آینده (مصادف با دهه اول فروردین 1402) در عربستان سعودی برگزار خواهد شد.

در مراسم اختتامیه اجلاس بیانیه قرائت و پرده اجلاس بسته شد. در این میان الجزایر پیروز میدان شد که

پس از زیر سوال رفتن توانایی دیپلوماسی این کشور برای گردهم آوردن سران کشورهای عربی، توانست این اجلاس را به صورت موفقیت آمیز برگزار و آن را در تاریخ ثبت کند. این کشور بر تلاش برخی از برادران برای شکست اجلاس سران عرب چیره شدو این امر حاکی از بازگشت قدرتمند دیپلماسی الجزایر برای ایفای نقش توسط این کشور است.

پربیننده ترین خبرها