ناکامی ترامپ در گسترش موج قرمز در انتخابات میان دوره ای آمریکا

ناکامی ترامپ در گسترش موج قرمز در انتخابات میان دوره ای آمریکا
جمعه 20 آبان 1401 - 12:17

رقابت میان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا شانه به شانه پیش می‌رود. هنوز برای اعلام نتیجه قطعی زود است اما به نظر می رسد جمهوری خواهان کنترل مجلس نمایندگان را به دست بگیرند اما رقابت بر سر اکثریت در مجلس سنا بسیار سنگین است به طوری که حتی بدست آوردن تنها یک کرسی بیشتر می تواند نتایج را تغییر دهد.

العالم - نظرکده

ناظران بر این باورند که دو هفته قبل از انتخابات میان دوره ای ایالات متحده، احتمال نفوذ جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان وجود داشت تا به راحتی اکثریت را به دست آورند.

در رقابت مجلس نمایندگان که هر ۴۳۵ کرسی آن به رای گذاشته شده بود، جمهوری‌خواهان تاکنون ۲۱۱ کرسی گرفته‌اند و دموکرات‌ها ۱۹۳ کرسی.

رنگ آبی نماد انتخاباتی دموکرات‌ها و رنگ قرمز نماد انتخاباتی جمهوری‌خواهان است

حد نصاب برای کسب اکثریت مجلس نمایندگان ۲۱۸ کرسی است. بدین‌ترتیب جمهوری‌خواهان باید دست کم در ۷ حوزه انتخاباتی دیگر پیروز شوند. رویدادی که با توجه به وضعیت فعلی شمارش‌ها و آرایش حزبی حوزه‌های انتخاباتی، بسیار محتمل به نظر می‌رسد.

کارشناسان سیاسی می گویند در هفته گذشته جمهوری خواهان با بازگشت به عرصه قدرت در مجلس سنای آمریکا توانسته اند پیروزی نسبی نسبت به قبل به دست آورند. برخی عوامل تاثیر زیادی بر رای دهندگان آمریکایی داشت که می توان به عوامل داخلی در آمریکا از جمله شکست آشکار سیاست های جو بایدن در اداره کشور، به ویژه در زمینه اقتصادی، قیمت های بالا و تورم اشاره کرد.

کارشناسان تاکید می کنند که با توجه به شانه به شانه پیش رفتن رقابت میان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، هنوز نمی توان به طور قطع گفت که آیا جمهوری خواهان اکثریت مجلس نمایندگان و سنا را بدست خواهند آورد یا خیر؟ درست است که در حال حاضر، کنترل جمهوری خواهان بر دو مجلس کم رنگ است، اما اگر اکثریت را به دست آورند ولو با یک رای بیشتر، در این صورت این جمهوری خواهان هستند که ریاست کمیسیون های مجلس را بر عهده خواهند گرفت و دستور کار کمیسیون ها را نیز تعیین خواهند کرد، یعنی رسیدن به اکثریت هرچند با اختلاف ناچیز، برای آن ها منفعت بسیار به همراه خواهد داشت.

این کارشناسان در مورد اینکه چرا «موج قرمز» حزب جمهوری خواه رای نیاورد و این که جمهوری خواهان باید بازنگری واقعی در مورد مسائل داخلی کشورشان انجام دهند خاطرنشان می کنند که جمهوری خواهان امیدوار بودند که به پیروزی قدرتمندانه در تاریخ آمریکا برسند و بتوانند با قدرت مجلس نمایندگان و سنا یا یکی از این دو را در دست بگیرند اما شرایط بد اقتصادی باعث شکست مجدد در میزان محبوبیت مردمی آنها شد.

کارشناسان سیاسی در پاسخ به این پرسش که «مسبّب اوضاع خراب انتخابات میان دوره ای آمریکا کیست؟» اظهار می کنند که دونالد ترامپ به دلیل انتخاب نامزدهای نالایق و مخالفتش با برخی نامزدهای محبوب، عامل مهمی است که باعث شد جمهوری خواهان قادر به ایجاد موج قرمز و پیروزی گسترده نباشند.

آنها همچنین به یک نکته مهم اشاره می کنند و آن این که به نظر می رسد حزب جمهوری خواه در آستانه رهایی از سیطره ترامپ است، به ویژه پس از اینکه وقتی فرماندار فلوریدا بارها سعی کرد ترامپ را به چالش بکشد، درصد بسیار زیادی از آرا را به دست آورد، این در حالی است که نامزدهای تحت حمایت ترامپ نتوانستند پیروز شوند.

تحلیگران می گویند این مساله نشان می دهد آمریکا با یک تحول واقعی و موثر روبرو است و این تغییر ممکن است واقعیت انتخابات اصلی دو سال بعد را در این کشور تغییر دهد.

پربیننده ترین خبرها