اختلاف نظر بر سر رهبری حزب جمهوریخواه

اختلاف نظر بر سر رهبری حزب جمهوریخواه
شنبه 21 آبان 1401 - 14:31

جمهوریخواهان به عنوان پیروز احتمالی در مجلس نمایندگان آمریکا، بر سر رهبری حزب که ریاست مجلس را به دست خواهد گرفت با اختلاف‌ها و چالش‌هایی از جمله حفظ کوین مک‌کارتی به عنوان رهبرشان، مواجه هستند.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش شبکه ان‌بی‌سی نیوز، اعضای گروه فوق محافظه‌کار و مرتبط با دونالد ترامپ در حزب جمهوریخواه تبدیل به مشکل بزرگی برای مک‌کارتی نماینده کالیفرنیا که بار دیگر قصد رهبری حزب را دارد، شده‌اند.

در سال ۲۰۱۵ نیز درخواست وی برای رسیدن به تصدی سخنگویی مجلس با سر و صدای «انجمن درون حزبی آزادی» که متشکل از نمایندگان محافظه‌کار است با مشکل مواجه شده بود.

درحالیکه هنوز نتیجه انتخابات میاندوره‌ای آمریکا به صورت قطعی مشخص نشده است، اما پیش بینی‌ها نشان دهنده پیروزی نسبی جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان را دارد. از این رو، جمهوریخواهان در مجلس با این فرض که می‌توانند قدرت را به دست گیرند، تلاش برای به دست گرفتن نقش‌های رهبری را آغاز کرده‌اند.

مک‌کارتی سال‌ها تلاش کرده تا خود را در سمت سخنگوی بعدی مجلس از حزب متبوعش ببیند، جایگاهی که قدرت زیادی از جمله توانایی برای کنترل قوانین و نفوذ در ایجاد کمیته‌ها دارد، و در حال حاضر در دست نانسی پلوسی است.

برخی از اعضای «انجمن درون حزبی آزادی» صریحاً با مک کارتی مخالف هستند، در حالی که برخی دیگر از او امتیازاتی می‌خواهند که قدرت او را به‌عنوان رئیس مجلس به شدت کاهش می‌دهد. به این خاطر که اکثریت قاطع در دست جمهوریخواهان نیست، مک‌کارتی نیاز به حمایت تقریبا تمام کرسی‌های حزب خود دارد.

تعداد انگشت شماری از جمهوریخواهان می‌توانند پیروزی مک‌کارتی را در جریان رای گیری رسمی در روز ۳ ژانویه (۱۳ دی) یعنی اولین روز شروع کار کنگره جدید، به چالش بکشند. وی به ۲۱۸ رای جمهوریخواهان نیاز دارد.

«چیپ روی» نماینده حزب جمهوریخواه از ایالت تگزاس در یک نشست خصوصی گفت که در حال حاضر هیچ کس ۲۱۸ رای را ندارد. وی پیشتر به ان‌بی‌سی نیوز گفته بود که هنوز در مورد اینکه از چه کسی به عنوان رییس مجلس حمایت می‌کند، تصمیم نگرفته است.

«باب گود» نماینده ایالت ویرجینیا و یکی از اعضای انجمن درون حزبی آزادی تصریح کرد: شخصا اعلام کردم که کوین مک‌کارتی هیچ کاری برای به دست آمدن رای من نکرد.

وی افزود: دفعات زیادی بوده که در دو سال گذشته ما پیش رهبر اقلیت (مک‌کارتی) رفتیم و از او خواستیم تا برای مسائل و فرصت‌های مختلف مبارزه کند و من مبارزه مشخصی که انتظارش را داشتیم مشاهده نکردم. بنابراین انتظار دارم یک چالش برای او به عنوان نامزد سخنگویی وجود داشته باشد.

در همین راستا «راس ووت» فعال محافظه‌کار که به عنوان مدیر بودجه کاخ سفید در دوره ترامپ خدمت می‌کرد، درباره ریاست مک‌کارتی در مجلس هشدار داد.

به گزارش ایرنا، این گزارش می افزاید که تا کنون کسی برای به چالش کشیدن مک‌کارتی پا پیش نگذاشته و تکلیف تا روز سه‌شنبه در جلسه این حزب پشت درهای بسته مشخص خواهد شد. در دولت قبلی، دونالد ترامپ مک‌کارتی را به عنوان رییس مجلس تایید کرد درحالیکه آرای دیگر رقبا و جیم جردن نماینده جمهوریخواه ایالت اوهایو از اعضای انجمن درون حزبی آزادی، نیز موید حضور او در این سمت بود.

پربیننده ترین خبرها