تجاوز ائتلاف سعودی جان ۱۷۰ هزار بیمار یمنی را به خطر انداخته است

تجاوز ائتلاف سعودی جان ۱۷۰ هزار بیمار یمنی را به خطر انداخته است
شنبه 21 آبان 1401 - 17:16

برنامه تامین دارو در یمن طی بیانیه‌ای از درخطر بودن جان حدود ۱۷۰ هزار بیمار آسیب پذیر در این کشور در نتیجه تداوم محاصره یمن توسط ائتلاف سعودی-آمریکایی و مانع تراشی آنها در مسیر ورود داروهای حیاتی به این کشور خبر داد.

العالم - یمن

به گزارش شبکه المسیره، برنامه تامین دارو در یمن کنفرانسی مطبوعاتی را درباره اثرات محاصره بر بخش داروهای نجات بخش و حیاتی در این کشور برگزار کرد.
این برنامه در بیانیه‌ای تاکید کرد که تداوم تجاوزات آمریکا و عربستان به یمن و محاصره این کشور تهدیدی برای توقف فعالیت این برنامه و امداد رسانی و تامین داروی مورد نیاز برای حدود ۱۷۰ هزار بیمار آسیب پذیر در یمن است.
در این بیانیه همچنین از ائتلاف متجاوز سعودی خواسته شده است تا اجازه بازگشایی بدون قید و شرط فرودگاه صنعاء را داده و مانع از ورود دارو به یمن نشود.
برنامه تامین دارو در یمن همچنین از جامعه بین الملل و نهادهای مربوطه سازمان ملل خواست که داروهای حیاتی برای بیماران در این کشور را فراهم کرده و به شکل فعال با این برنامه همکاری کنند.
در همین حال، دکتر "سمیر السنفی" مدیرکل برنامه تامین دارو در یمن نیز در این باره تصریح کرد: ما در زمینه تامین داروهای حیاتی و یخچالی با مشکل مواجه هستیم و در نتیجه تشدید محاصره یمن و همچنین بسته بودن بنادر و فرودگاه‌ها قادر به تهیه این داروها نیستیم.
وی تاکید کرد: در نتیجه محاصره و بسته بودن فرودگاه صنعاء، شرکت‌های بین المللی از ارائه داروهای خود در یمن خودداری خودداری می‌کنند.
السنفی ادامه داد: ما در چنین وضعیتی با افزایش بیماری‌های دیابت، تومورهای سرطانی و کبد در طول هشت سال محاصره مواجه هستیم.
پیش از این نیز کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گزارش داد که در نتیجه تعطیلی بیش از نیمی از مراکز بهداشتی در یمن در نتیجه جنگ هشت ساله، مشکلات بیماران دیابتی برای دریافت انسولین حادتر شده است.
فرستاده کمیته صلیب سرخ در جهان در توئیتی نوشت: تنها ۵۱ درصد از مراکز بهداشتی در یمن فعالیت دارند.
در این توئیت آمده است: بیماران دیابتی برای دریافت انسولین در فاصله میان مرگ یا زندگی قرار دارند.
این کمیته اعلام کرد که ۲۰۰هزار ویال انسولین در اختیار مقامات بهداشتی در شهرهای "صنعا" و "عدن" قرار داده تا بیماران دیابتی بتوانند به داروی مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.
وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن مورد حمایت انصارالله ۱۶ مارس گذشته از افزایش شمار مبتلایان به دیبانت از آغاز جنگ ائتلاف سعودی به یمن خبر داد.
براساس این گزارش، شمار افراد مبتلا به دیابت در یمن در این مدت به حدود یک میلیون تن رسیده است.
جنگ چندین ساله در یمن بخش بهداشت را تحت الشعاع قرار داده است، به گونه‌ای که سازمان‌های بین‌المللی تخمین می‌زنند که تنها نیمی از مراکز بهداشتی در این کشور فقیر فعال هستند، هرچند که آنها نیز از کمبود شدید دارو و تجهیزات و کادر بهداشتی رنج می‌برند.
جنبش انصارالله سپتامبر ۲۰۱۴ کنترل اکثر استان‌های مرکز و شمال یمن را به دست گرفت، همین امر موجب شد که ائتلاف عربی به رهبری عربستان ۲۶ مارس ۲۰۱۵ دست به عملیات نظامی از دولت عبدربه منصور هادی رییس جمهوری فراری و مستعفی آن زمان یمن بزند.
براساس گزارش سازمان ملل متحد، در جنگ یمن تا اواخر سال ۲۰۲۱ تاکنون ۳۷۷ هزار نفر کشته شدند و اقتصاد یمن حدود ۱۳۶ میلیارد دلار آسیب دیده است و ۸۰ درصد از جمعیت یمن نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها