گزارش العالم از مداخلات نامحدود سعودی در امور لبنان

چهارشنبه 25 آبان 1401 - 18:26

مداخلات علنی رژیم سعودی از طریق ابزار و مهره‌های خود در صحنه سیاسی لبنان شدیدتر شده است.

العالم- لبنان

به گزارش العالم، ماه نوامبر مصادف با سالگرد ربوده شدن سعد الحریری در سال ۲۰۱۷ توسط ولیعهد سعودی و مجبور کردن وی به استعفا از نخست‌وزیری لبنان است. در همین سال ۲۰۲۲ نیز ولید البخاری، سفیر سعودی در لبنان با مداخله‌ای علنی در روند انتخابات پارلمانی و ائتلاف‌ها در لبنان، در سی‌و سومین سالگرد امضای توافقنامه طائف میان نیروهای لبنانی، از تمام نیروها و شخصیت‌های سیاسی به استثنای حزب‌الله، برای حضور در نشستی تحت عنوان کنفرانس توافقنامه طائف دعوت به‌عمل آورد.

تلویزیون الحدث سعودی با این ادعا که کنفرانس توافقنامه طائف نشان‌دهنده اهتمام و علاقه سعودی به عرب‌گرایی، استقلال و ثبات لبنان است، گفت: سی و سومین سالگرد امضای سند توافقنامه ملی در طائف، همه‌پرسی جدیدی برای این سند است که به هسته اصلی قانون اساسی لبنان تبدیل شده است. این مراسم توسط ولید البخاری سفیر عربستان سعودی در لبنان درخواست شد که بازتاب اشتیاق عربستان سعودی به ثبات، استقلال و عرب‌گرایی لبنان است . "

گزارش الحدث طنزی بیش نیست؛ چطور ریاض ادعا می‌کند که علاقه‌مند به وحدت در لبنان است در حالی‌که بین گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی در لبنان تمایز قائل می‌شود و بین آنها اختلاف می‌اندازد؟ و یا چگونه ادعا می‌کند که حافظ عرب‌گرایی در لبنان است در حالی‌که این رژیم یک عنصر اصلی را از حضور در کنفرانس مذکور مستثنی می‌کند؟ چگونه می‌شود که سفیر کشوری خارجی که محکوم به رعایت اصول و روابط دیپلماتیک است اینگونه غیردیپلماتیک رفتار می‌کند و طرف‌های سیاسی را برای حضور در کنفرانس دعوت، و در آن سخنرانی می‌کند گویی که او حافظ لبنان است؟

مداخله عربستان سعودی در امور لبنان بی‌حد و حصر است، از بالاترین سلسله مراتب تا سفیر این کشور در لبنان. سوالاتی که ناظران مطرح می‌کنند این است: آیا سفیر یک کشور حق دارد خواستار مداخله در امور داخلی کشور دیگر شود؟ و این عشق عربستان سعودی به لبنان از کجا سرچشمه گرفته است، در حالی که لبنان را محاصره کرده و به اجرای سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه این کشور کمک می‌کند؟

پربیننده ترین خبرها