بیانیه آمریکا و تروئیکای اروپا علیه ایران در شورای حکام

بیانیه آمریکا و تروئیکای اروپا علیه ایران در شورای حکام
چهارشنبه 25 آبان 1401 - 23:10

سه کشور اروپایی طرف برجام، بدون در نظر گرفتن نقض عهد طرف‌های غربی در توافق هسته‌ای مدعی شده‌اند چنانچه ایران اجرای کامل تعهداتش در برجام را از سر نگیرد اوضاع در آینده بدتر خواهد شد.

العالم _ جهان

انگلیس، آلمان و فرانسه در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون در نظر گرفتن نقش کشورهای غربی در نقض تعهدات برجامی خود از ایران خواسته‌اند فوراً اجرای تعهدات خود در این توافق را از سر بگیرد.

این سه کشور در بیانیه خود در شورای حکام آژانس ادعا کرده‌اند: موقعیتی که در آن قرار داریم بسیار خطرناک است. از ایران می‌خواهیم فوراْ این روند را متوقف کرده و تنش‌آفرینی هسته‌ای را متوقف کند.

سه کشور اروپای با بیان اینکه ذخایر اورانیوم ایران در حال حاضر ۱۸ برابر محدوده‌های تعیین شده در برجام است ادعا کرده‌اند «هیچ توجیه غیرنظامی برای این فعالیت‌ها که مغایر با تعهدات برجامی ایران هستند وجود ندارد.»

نماینده آمریکا هم در این جلسه ادعا کرد: «همان‌طور که گزارش مدیر کل آژانس نشان می‌دهد ایران به طرق مختلف از جمله مستقر کردن سانتریفیوژهای پیشرفته و انباشت ذخایر اورانیوم دارای غنای بالا به توسعه برنامه هسته‌ای خود فراتر از محدوده‌های برجام ادامه می‌دهد.»

نماینده آمریکا همچنین در بخش دیگری از این بیانیه گفته است که تولید اورانیوم ۶۰ درصدی توسط ایران هیچ هدف صلح‌آمیز ندارد. وی گفت: «ایران باید این فعالیت تنش‌زا را متوقف کرده و از رفتارهایی که مغایر با رفتار همه کشورهای دیگر در سراسر جهان است صرفنظر کند.»

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توییتر در واکنش به بیانیه نماینده آمریکا که خواستار توقف غنی‌سازی ۶۰ درصدی از سوی ایران شده نوشته است: «برای اینکه این اتفاق بیفتد لازم است ما مذاکرات وین در خصوص احیای برجام را به پایان برسانیم.»

مذاکرات رفع تحریم‌های وین از چند ماه پیش به دلیل عدم آمادگی آمریکا برای کنار گذاشتن نقض تعهداتش در برجام و آغاز به اجرای این توافق هسته‌ای متوقف شده است.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود. این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران شد.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها