لهستان: روسیه به دنبال گسترش گرسنگی و مرگ در اوکراین است

لهستان: روسیه به دنبال گسترش گرسنگی و مرگ در اوکراین است
يکشنبه 6 آذر 1401 - 00:56

ماتئوش موراویتسکی نخست وزیر لهستان گفت: روسیه در میدان نبرد با اوکراین شکست می‌خورد، بنابراین برای کسب پیروزی به دنبال گسترش گرسنگی، سرمازدگی و مرگ در اوکراین است.

العالم-اروپا

موراویتسکی شنبه در سفر به کی‌یف تصریح کرد: روسیه در تلاش برای شکست اوکراین، به تخریب زیرساخت‌های حیاتی این کشور روی آورده است.

وی در اجلاس بین‌المللی امنیت غذایی در پایتخت اوکراین گفت: روسیه ابتدا ظرفیت نظامی خود را بیش از حد برآورد کرده بود، ولی اکنون به این حقیقت پی برده که ممکن است نتواند در میدان نبرد به پیروزی دست یابد.

نخست‌وزیر لهستان افزود: بنابراین مسکو به دنبال روش‌های دیگری برای شکست اوکراین است. مسکو به جای جنگیدن با سربازان، گرسنگی، سرمازدگی و مرگ را برای غیرنظامیان اوکراین به ارمغان می‌آورد.

موراویتسکی در نودمین سالگرد قربانیان هولودومور (قحطی دوران شوروی که در زمستان ۱۹۳۲-۱۹۳۳ میلیون‌ها نفر را کشت) گفت: این اینگونه روش‌ها در جنگ همه‌جانبه از مدت‌ها پیش در زرادخانه روسیه وجود داشته است.

او یادآور شد: روسیه برای بازسازی یک امپراتوری می‌جنگد و می‌داند که یک امپراتوری بر روی استخوان‌ها و اجساد انسان‌های بی‌گناه ساخته می‌شود، دقیقا مانند اتفاقی که در دوران هولودومور در ۹۰ سال پیش روی داد.

اظهارات موراویتسکی در شرایطی بیان می‌شود که جهان نه‌تنها با بحران غذایی مواجه است که به دلیل جنگ روسیه تشدید شده است بلکه بسیاری از غیرنظامیان اوکراین به دلیل حملات روسیه به زیرساخت‌های حیاتی این کشور از گرمایش، آب و برق محروم هستند.

هم زمان با برگزاری مراسم یادبود قربانیان فاجعه «هولودومور» اوکراین در دوران شوروی، رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور این کشور خواستار پاسخگویی روسیه در مورد قحطی در آن زمان و تحولات اخیر در اوکراین شد.

«آندری یرماک» روز شنبه در کانال تلگرام خود نوشت: روسیه تاوان قربانیان فاجعه «هولودومور» - قحطی بزرگ اوکراین در دوره استالین - را می‌دهد و برای جنایات امروز نیز پاسخگو خواهد بود.

مراسم یادبود قربانیان فاجعه «هولودومور» روز شنبه در اوکراین برگزار شد.

جوزف استالین رهبر شوروی در نوامبر ۱۹۳۲ میلادی (آذرماه ۱۳۱۱)، نیروهای پلیس را مامور کرد تا تمام غلات از جمله بذرهایی که برای محصول سال بعد باید کاشته می‌شد و همچنین تمام دام‌ها را از کشتزارهای اوکراین جمع آوری و توقیف کنند. در پی این اقدام، میلیون‌ها اوکراینی در ماه‌های بعد بر اثر قحطی جان خود را از دست دانند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها