بحران در شمال سوریه؛ آیا اردوغان حملات زمینی خود را آغاز می کند؟!

بحران در شمال سوریه؛ آیا اردوغان حملات زمینی خود را آغاز می کند؟!
پنج‌شنبه 10 آذر 1401 - 13:24

ارتش ترکیه علی‌رغم هشدارهای واشنگتن و مسکو، به روند تکمیل آمادگی‌ نظامی و لجستیکی خود برای حمله زمینی به شبه نظامیان شورشی قسد در تل رفعت، عین العرب و منبج ادامه می‌دهد.

العالم - نظرکده

برنامه «مع‌الحدث» شبکه العالم شب گذشته (چهارشنبه 9 آذر) با حضور کارشناسان مسائل سوریه به بررسی احتمال حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه پرداخت، مهمترین نکات مطرح شده در این برنامه را در ادامه مشاهده می‌کنید.

مشخصاً روسیه و آمریکا موافق عملیات زمینی ترکیه در شمال سوریه نیستند؛ درست است که پس از اعلام ممنوعیت حمله هوایی از سوی روس ها در گذشته، این بار مسکو تنها برای عملیات هوایی به آنکارا چراغ سبز نشان داد اما به هرحال کاملا واضح است که موضع روسیه، «مخالفت» با هرگونه عملیات زمینی احتمالی ترکیه در شمال سوریه است.

آمریکا به دلیل حضور نیروهایش در این منطقه، هم با ورود نیروهای زمینی ترکیه به خاک سوریه و هم با بمباران هوایی ترکیه مخالف است.

هدف رجب طیب اردوغان از مطرح کردن احتمال حمله زمینی به شمال سوریه صرفا مصرف داخلی برای تغییر موقعیت وی در سپهر سیاسی ترکیه و فرونشاندن بحران های داخلی این کشور دارد.

اگر آنکارا به عملیات زمینی مبادرت نماید، بر عملکرد دولت سوریه و روسیه تأثیر خواهد گذاشت، همچنین به نوعی با منافع نیروهای ایالات متحده که از قسد حمایت می کنند نیز تلاقی خواهد داشت.

حال این پرسش مطرح است که رئیس جمهور ترکیه برای شروع نکردن روند عملیات نظامی چه چیزی درخواست کرده است؟

او به شبه‌نظامیان شورشی موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد)، سه روز مهلت داد تا تل ربعت، منبج و عین العرب را تخلیه کنند و این موضوع را اینگونه توجیه می کند که حضور آنها، داعش را به این مناطق باز می‌گرداند و همچنین شبه‌نظامیان قسد باید تا فاصله 30 کیلومتری از مرز ترکیه - سوریه فاصله بگیرند.

دولت دمشق، حضور نیروهای آنکارا در خاک این کشور را اشغالگری می‌داند و خواستار خروج نیروهای ترکیه از شمال سوریه و توقف حمایت آن از گروه های تروریستی است، دولت حضور ترکیه، آمریکا و حتی شبه‌نظامیان شورشی موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» را رد می‌کند و خواستار بازگرداندن مناطق اشغال شده به دولت دمشق است.

پربیننده ترین خبرها