رویترز مدعی شد؛

مخالفت "بشار اسد" با تلاش‌های روسیه برای میانجیگری میان دمشق و آنکارا

مخالفت
شنبه 12 آذر 1401 - 09:31

برخی منابع می‌گویند بشار اسد همچنان با دیدار با رجب طیب اردوغان در نشستی با حضور ولادیمیر پوتین مخالف است.

العالم _ سوریه

به گزارش العالم به نقل از رویترز، سه منبع گفتند سوریه با تلاش‌های روسیه برای میانجی‌گری به منظور تشکیل نشستی میان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه مخالف است. روابط سوریه و ترکیه با گذشت بیش از یک دهه از آغاز جنگ داخلی سوریه همچنان متشنج است.

دولت اردوغان از گروه‌های مخالف دولت سوریه حمایت می کند که سعی در سرنگونی رئیس جمهور بشار اسد داشتند و آنکارا مدعی شده است سوریه به مکانی برای «تروریسم دولتی» بدل شده است. ترکیه در اوایل درگیری‌های داخلی سوریه مدعی شده بود تلاش ها برای تحقق صلح نمی تواند تحت حکومت اسد ادامه یابد.

اسد نیز در مقابل می گوید این ترکیه است که با حمایت از مجموعه ای از گروه‌های مخالف از جمله جناح های افراطی و تجاوز نظامی مکرر به شمال سوریه، از تروریسم حمایت کرده است. آنکارا پس از متهم کردن گروه‌های کرد سوریه به بمب گذاری در استانبول، برای انجام یک عملیات نظامی جدید در خاک این کشور آماده می شود.

روسیه می‌گوید به دنبال پایان سیاسی درگیری میان دو طرف است و می‌خواهد رهبران دو کشور را برای گفت‌وگو گرد هم آورد.

اردوغان آمادگی خود را برای مصالحه و آشتی اعلام کرده است.

او چند روز پیش در یک گفتگوی تلویزیونی گفت: «در سیاست نمی توان کینه ای داشت.»

با این حال، سه منبع آگاه از موضع سوریه در مورد مذاکرات احتمالی گفتند اسد پیشنهاد دیدار اردوغان با حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را رد کرده است.

دو نفر از این منابع گفتند دمشق معتقد است چنین نشستی می تواند اردوغان را در آستانه انتخابات ترکیه در سال آینده تقویت کند، به ویژه اگر بر هدف آنکارا برای بازگرداندن 3.6 میلیون آواره سوری از ترکیه متمرکز شود.

یکی از این دو نفر در این خصوص گفت: «چرا باید به اردوغان یک پیروزی رایگان اعطا شود؟ هیچ روابط نزدیکی پیش از انتخابات اتفاق نخواهد افتاد.» او افزود سوریه همچنین نیز ایده نشست وزرای خارجه را رد کرده است.

منبع سوم، دیپلماتی که از این پیشنهاد مطلع است، گفت سوریه «چنین نشستی را در صورتی که هیچ موضوع مشخصی به همراه نداشته باشد، بی فایده می بیند و آنچه آنها تاکنون خواسته اند، خروج کامل نیروهای ترکیه است.»

مقامات ترکیه هفته گذشته گفتند ارتش تنها به چند روز نیاز دارد تا برای تهاجم زمینی به شمال سوریه آماده شود؛ منطقه ای که پیشتر حملات توپخانه ای و هوایی در آن انجام شده بود.

اما دولت ترکیه اعلام کرده است در صورتی که دمشق بر امنیت مرزها تمرکز کند، آماده گفتگو با دمشق است. آنکارا می‌خواهد جنگجویان کرد سوری YPG از مرز دور و پناهندگان به «مناطق امن» منتقل شوند.

یک منبع آگاه از رویکرد ترکیه در قبال این موضوع گفت که دیدار اسد و اردوغان ممکن است "در آینده ای نه چندان دور" امکان پذیر باشد.

این منبع افزود: «پوتین به آرامی مسیر را برای این امر آماده می کند. این آغاز یک تغییر بزرگ در سوریه خواهد بود و تأثیرات بسیار مثبتی بر ترکیه خواهد داشت. روسیه نیز از این مذاکرات سود خواهد برد ... با توجه به اینکه در بسیاری از مناطق درگیر است.»

پربیننده ترین خبرها