عادی‌سازی اماراتی پروتکل‌ها را درمی‌نوردد

عادی‌سازی اماراتی پروتکل‌ها را درمی‌نوردد
چهارشنبه 16 آذر 1401 - 12:35

در میان کشورهای عربی که با رژیم صهیونیستی روابط رسمی برقرار کرده‌اند امارات شتابنده‌ترین گام‌ها را در این راستا برداشته است.

العالم- امارات

به گزارش العالم به نقل از مرآه‌الجزیره، آنچه در روند عادی‌سازی امارات قابل توجه است گام‌های کیفی حاکمان این شیخ‌نشین در قبال صهیونیست‌هاست که غیرقابل توجیه و چیزی جز تلاش برای پایبندی هر چه بیشتر به دشمن صهیونیستی است.

اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم اسرائیل، روز دوشنبه بعد از سفر بحرین، وارد امارات شد. دفتر رئیس این رژیم در بیانیه‌ای اعلام کرد: هرتزوگ وارد ابوظبی شده و مورد استقبال عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات قرار گرفت. هرتزوگ قرار است در کنفرانس فضایی امارات حضور یافته و به سخنرانی بپردازد. او همچنین با محمد بن زاید رئیس امارات که اکنون در قطر به سر می‌برد نیز دیدار خواهد کرد.

نخستین دوره کنفرانس فضایی امارات، دوشنبه در ابوظبی با مشارکت بیش از ۴۷ کشور برگزار شد. هرتزوگ در سخنانی در این کنفرانس به روابط میان اسرائیل و امارات اشاره کرد و گفت: همکاری بین ما می‌تواند منطقه زیبای ما را به یک مرکز جهانی برای راه حل‌های زیست محیطی تبدیل کند.

پروتکل دیپلماتیکی مستلزم این نیست که سفارت امارات در فلسطین اشغالی از وزیر امنیت داخلی ( ایتمار بن گویر) برای حضور در جشن پنجاه و یکمین روز ملی این کشور خلیج‌فارس دعوت به‌عمل بیاورد. تزیوی بارل تحلیلگر سیاسی اسرائیل در نوشتاری، پیام‌های استقبال سفارت از یکی از افراطی‌ترین و دشمن‌ترین سیاستمدار اسرائیلی را برجسته کرده است.

بارل نوشته است: امارات متحده عربی اولین کشور عربی است که به بن‌غفیر مشروعیت می‌دهد و بنابراین، این رویکرد نه تنها نشان‌دهنده جهت‌گیری مطلوب سایر کشورهای عربی در حال حاضر است بلکه ممکن است امارات بیشترین دستاوردها را به عنوان اولین کشور عربی داشته باشد که بیشترین سهم نفوذ در دولت جدید اسرائیل را دارد. او در تحلیلی که در روزنامه هاآرتص اسرائیلی نوشته، افزود: دلایل پروتکلی در تفسیر این دعوت اماراتی لحاظ نشده است؛ به‌ویژه اینکه کابینه جدید اسرائیل هنوز سوگند یاد نکرده است.

این تحلیلگر اسرائیلی اشاره کرد که با یک مقام مسئول اردنی و یک کارشناس سیاسی مصری تماس گرفته و آنها تأکید کرده‌اند که رویکرد امارات برای استقبال از بن غفیر می‌تواند با منافع اردن و مصر تلاقی داشته باشد اما لزوما منطبق با این منافع نیست. این مسئول اردنی همچنین گفته است: این دعوت باید به عنوان ابراز تمایل برای تاثیرگذاری بر اقدامات دولتی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر تشکیل می‌دهد، تلقی شود.

او تصریح کرد: این یک ژست حسن‌نیت در قبال افراطی‌ترین نماینده اسرائیل است، بدیهی است که دولت جدید اسرائیل با مجموعه‌ای از تهدیدها مواجه است که می‌تواند به بروز خشونت در کرانه باختری و قدس و بعدا در سرتاسر منطقه منجر شود. ابوظبی به جای هشدار و تهدید، از دیپلماسی سازنده استفاده می‌کند اما آیا این رویکرد، به بن‌غفیر کمک خواهد کرد تا قدم‌هایی برای یهودی‌سازی مسجدالحرام بردارد؟ سوالی که از سوی این مقام اردنی بی‌پاسخ ماند که نشان‌دهنده نگرانی اردن در این زمینه است.

اواخر نوامبر گذشته سایت فرانسوی اینتلیجنس آنلاین به نقل از منابع اطلاعاتی نوشت: آمریکا از هسته امنیتی مشترک میان امارات و اسرائیل در چارچوب همکاری امنیتی دائم میان متحدانش در خاورمیانه حمایت می‌کند.

به گزارش منابع اطلاعاتی فرانسه، طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات و خالد بن محمد بن زاید فرزند رئیس امارات با مسئولان اسرائیلی در دستگاه اطلاعات خارجی اسرائیل (موساد)، هدایت یک هسته امنیتی مشترک را در چارچوب عملیات ایجاد ساختار امنیتی مشترک میان دو طرف برعهده دارند.

پربیننده ترین خبرها