ادامه سیاست های دوگانه رژیم سعودی؛ دشمنی با ایران، دوستی با صهیونیست ها!

ادامه سیاست های دوگانه رژیم سعودی؛ دشمنی با ایران، دوستی با صهیونیست ها!
چهارشنبه 23 آذر 1401 - 14:33

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان در حاشیه کنفرانس سیاست جهانی چند روز پیش در ابوظبی گفت: «اگر ایران به سلاح هسته‌ای فعال دست یابد، پیش‌بینی اینکه چه اتفاقی رخ می دهد، دشوار خواهد بود. ما در منطقه در وضعیت بسیار خطرناکی قرار داریم.»

العالم - کشکول

وزیر امور خارجه عربستان اظهار داشت که در صورت «دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای»، کشورهای همسایه در خلیج فارس، اقداماتی جهت «تقویت امنیت» خود انجام خواهند داد.

این تهدید به صراحت نشان می‌دهد که موضع عربستان سعودی و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس مانند بحرین و امارات در قبال ایران و برنامه هسته‌ای صلح‌آمیزش، موضعی برخاسته از منافع صرفاً آمریکایی - صهیونیستی است که هیچ تأثیری بر منافع عربی، اسلامی و حتی سعودی‌ها ندارد.

عربستان سعودی می پندارد با تکرار چنین مواضعی می تواند خدمات ارزشمندی به آمریکا و رژیم صهیونیستی ارائه کند؛ از این رو تلاش می‌نماید حقیقت را این گونه وارونه جلوه دهد که در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، منطقه به سمت یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای پیش خواهد رفت.بنابراین قبل از اینکه خیلی دیر شود، کشورهای دنیا باید ایران را متوقف کنند.

رژیم سعودی از طریق ارائه رایگان این خدمات، بخشی از تلاش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد جنگ روانی علیه ایران را متقبل شده تا به خیال خود ایران را به سمت دادن امتیاز در مذاکرات هسته‌ای سوق دهد و این امتیازات دقیقا همانی است که رژیم صهیونیستی از قبل همواره خواستار آن بوده است.

حال این سئوال مطرح است که دلیل این همه خصومت سعودی ها با ایران چیست که حتی از دشمنی آمریکا و رژیم صهیونیستی هم فراتر رفته است. علت دشمنی آمریکا و رژیم صهیونیستی با ایران کاملا مشخص است اما دشمنی سرسختانه سعودی ها با ایران ناظران سیاسی را متعجب کرده است چرا که این رژیم به راحتی می تواند روابط خود با ایران را بر اساس حسن همجواری و احترام متقابل بهبود بخشد با توجه به منافع مشترک روابط سیاسی را به نفع دو کشور و منطقه ارتقا دهد.

نکته حائز اهمیت این است که ایران به لحاظ جغرافیایی تا ابد همسایه عربستان خواهد بود، اما آمریکا بخشی از منطقه نیست. همچنین تاریخ نشان می دهد مسبّب اصلی همه اتفاقات بد در جهان بوده و هست. رژیم صهیونیستی نیز یک رژیم موقت، جعلی و تروریستی است که از سوی مردم منطقه طرد شده است و برای مطمئن شدن از این حقیقت کافی است نگاهی گذرا به اتفاقات جاری در حاشیه جام جهانی قطر بیندازیم.

مسلم است که دشمنی عربستان با ایران در وهله اول یک ضرورت آمریکایی-صهیونیستی است و مقامات سعودی چاره ای جز این ندارند که هر ازگاهی با مناسبت یا حتی بی مناسبت، این مطالب تکراری را اعلام کنند. عربستان سعودی با این که هر بار ادعای پوچ دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را مطرح می‌کند، خود به خوبی می‌داند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود و کشوری است که بیشترین همکاری‌ها را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است. بیش از 15 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شاهدی برای ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران است و همزمان ده ها بازرس بین المللی بر تاسیسات هسته ای ایران نظارت می کنند. عربستان سعودی به خوبی می داند که آمریکا اجازه نخواهد داد که این کشور هیچ کدام از سلاح های متعارف را در اختیار داشته باشد تا مبادا تهدیدی برای امنیت رژیم صهیونیستی شود. بنابراین تهدید ایران توسط ابن فرحان تنها اجرای دستورات دیکته شده آمریکا و رژیم صهیونیستی است که فقط و فقط همین نقش محدود و تکرار را برای رژیم آل سعود درنظر گرفته اند.

در این میان جا دارد به سیاست دوگانه آل سعود در قبال دستیابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته ای و دستیابی رژیم صهیونیستی به بمب هسته ای اشاره کنیم. عجیب است که عربستان، بحرین و امارات از وجود بیش از 200 بمب هسته‌ای در زرادخانه رژیم صهیونیستی اصلاً نگران نیستند اما اقدامات صلح‌ طلبانه ایران و برنامه هسته ای این کشور باعث ایجاد توهم خطر و ابراز نگرانی از سوی آنها می شود. ناظران سیاسی معتقدند علت سیاست دوگانه عربستان سعودی، بحرین و امارات، دیدگاه حاکم بر سیاست این کشورها است که به رژیم صهیونیستی هرگز به عنوان دشمن نگاه نکرده و نمی کنند.

پربیننده ترین خبرها