توافق 6 میلیارد دلاری سودان و امارات برای توسعه بندری در دریای سرخ

توافق 6 میلیارد دلاری سودان و امارات برای توسعه بندری در دریای سرخ
چهارشنبه 23 آذر 1401 - 14:43

این طرح شامل یک منطقه اقتصادی، یک فرودگاه و محیطی کشاورزی در زمینی به مساحت یک میلیون و 680 هزار کیلومتر مربع خواهد بود.

العالم _ آفریقا

این طرح شامل یک منطقه اقتصادی، یک فرودگاه و محیطی کشاورزی در زمینی به مساحت یک میلیون و 680 هزار کیلومتر مربع خواهد بود.

به گزارش «الجزیره» سودان شب گذشته (سه ‌شنبه 13 دسامبر) با کنسرسیومی شامل شرکت بنادر ابوظبی و شرکت سرمایه‌گذاری «انویکتوس» (Invictus) برای مدیریت و بهره‌ برداری از بندر «ابوعمامه» و منطقه اقتصادی در دریای سرخ با سرمایه‌ گذاری ۶ میلیارد دلاری، قرارداد اولیه امضا کرد.

این پروژه که در فاصله 200 کیلومتری شمال شهر ساحلی «بورتسودان» واقع شده شامل یک منطقه اقتصادی، یک فرودگاه و زمین کشاورزی به مساحت یک میلیون و 680 هزار کیلومتر مربع است.

در مراسم امضای این قرارداد «جبریل ابراهیم» وزیر دارایی سودان با بیان اینکه هزینه بهره برداری از این طرح بالغ بر 6 میلیارد دلار است، افزود: این پروژه شامل بندری با فناوری روز، ایجاد منطقه توریستی و مسکونی، فرودگاه بین المللی، راه ها و نیروگاه برقی که نیاز منطقه را تامین می کند و نیز سایر تأسیسات اساسی است.

وی تصریح کرد: بندر جدید هزینه حمل و نقل از خاور دور و نزدیک به کشورهای شرقی، غربی و مرکزی را کاهش داده و فرآیند رسیدن به آن مناطق تسریع می شود و خاطرنشان کرد که این توافق در جهت بهبود فضای سرمایه گذاری، ایجاد مشارکت و گشودن درهای کشور به روی سرمایه گذاران است تا پروژه های اولویت دار برای اقتصاد سودان اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه فرصت‌های سرمایه‌ گذاری خوبی در بخش‌ های مهم وجود دارد، بر تمایل دولت برای بهبود فضای سرمایه‌ گذاری در جهت اصلاحات اقتصادی تاکید کرد.

بر اساس بیانیه صادر شده از سوی وزارت دارایی سودان، سه طرف توافق کردند که بندر «ابو عمامه» شامل اسکله‌ ها و سیستم ‌های حمل و نقل بین‌المللی و مدرن برای پذیرش کشتی‌ های بزرگ با ظرفیت بالا باشد.

این طرح شامل ایجاد منطقه آزاد، شهرک های صنعتی، تجاری و مسکونی و اقامتگاه های گردشگری است و بیش از 300 هزار شغل ایجاد می کند که بخش عمده ای از این مشاغل برای کاهش نرخ بیکاری به مردم منطقه اختصاص دارد.

این توافق برای بهبود فضای سرمایه گذاری، ایجاد مشارکت و گشودن درهای کشور به روی سرمایه گذاران است.

اداره تامین مالی سودان گفت که قرارداد جدید سرمایه گذاری مشترکی برای اجرای پروژه‌های اقتصادی در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و زیرساختی است و انتظار داریم که تاثیر قابل توجهی بر توسعه اقتصاد ملی و توسعه جوامع محلی داشته باشد.

طبق این توافق ایجاد پروژه کشاورزی «ابوحمد» در منطقه رود نیل (شمال) به مساحت یک میلیون و 680 هزار کیلومتر مربع برای کشت محصولات و ساخت یک بزرگراه که منطقه را به بندر جدید وصل می‌کند در دستور کار است.

طرفین همچنین توافق کردند برای حل مشکل آب در منطقه ساحلی دریای سرخ خط لوله آبی با ظرفیت پمپ حدود 200 هزار متر مکعب در روز از رود نیل ایجاد کنند.

«محمد رشید الشامسی» مدیرعامل گروه بنادر ابوظبی نیز بر پایبندی طرف اماراتی به راهبردی که به نفع دو کشور است، تاکید کرد و در این راستا به توسعه صادرات دو طرف اشاره کرد.

الشامسی با توجه به رشد اقتصادی به تلاش های مشترک در توسعه سطوح عربی- آفریقایی اشاره کرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها