درگیری لفظی در کنست بر سر انتشار سند محرمانه از سرکوب فلسطینی ها

درگیری لفظی در کنست بر سر انتشار سند محرمانه از سرکوب فلسطینی ها
پنج‌شنبه 24 آذر 1401 - 14:16

رسانه های عبری جزئیات مجادله لفظی روز گذشته در پارلمان رژیم صهیونیستی و ماجرای انتشار یک سند محرمانه درباره نحوه سرکوب فلسطینی ها در بیت المقدس را فاش کردند.

العالم _ سرزمین های اشغالی

افشای سندی محرمانه از نوع سلاح هایی که پلیس رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها در مسجد الاقصی و صحن های مختلف آن استفاده می کند، بحث ها و مشاجراتی را در داخل کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) به وجود آورده است.

رسانه های رژیم صهیونیستی نوشتند: درگیری های لفظی روز گذشته میان «عومر بارلیو» وزیر امنیت داخلی و جانشین او «ایتمار بن گویر» و «کوبی شبتای» رئیس پلیس رژیم صهیونیستی بر سر سند محرمانه ای در خصوص نوع سلاح های استفاده شده در مسجدالاقصی و صحن های آن بود.1

به نوشته این رسانه ها، پلیس رژیم صهیونیستی از پایگاه اینترنتی کنست خواسته است تا کلیپ های ویدئویی جلسه یکی از کمیته های آن را که بارلیو مطالب طبقه بندی شده ای را تحت عنوان «محرمانه» طرح کرده است، از همه شبکه ها حذف کند. این جلسه به نشست برگزار شده یک سال و نیم پیش داخل مرکز پلیس مربوط می شده است.

کمیته ویژه ای در کنست برای بررسی لایحه ای که توسط ایتمار بن گویر، رئیس حزب «عوتسما یهودیت» ارائه شده بود، با هدف اصلاح «فرمان پلیس» و گسترش اختیارات وی به عنوان وزیر امنیت قومی در کابینه بعدی و دادن مسئولیت مطلق به او به عنوان فرمانده کل پلیس، تشکیل جلسه داده بود. بارلیو، بن گویر و شبتای در این نشست حضور داشتند. بارلیو در مورد پیش نویس این قانون، ملاحظات شدید خود را ابراز کرد در حالی که بن گویر با حالت تمسخر با وی برخورد و چندین بار اظهارات او را قطع کرد. وی سپس سند محرمانه مذکور را برداشت و شروع به خواندن جملاتی از آن کرد که به گفته رسانه ها، نشان دهنده «تساهل پلیس با نمازگزارانی بود که سعی می‌کنند از ورود یهودیان به این مکان جلوگیری کنند».

روزنامه «اسرائیل هیوم» نیز به نقل از منابعی در پلیس رژیم صهیونیستی نوشت: «بارلیو نیز وسوسه شد و مسائلی را در جلسه کنست فاش کرد که افسران غیر ارشد می بایست هنگام سخن گفتن در خصوص آنها، از سالنهای این نشست خارج می شدند».

پیشتر جنبش جهانی دفاع از حقوق کودکان در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که تفنگ راگر (تفنگ لوله بلند با کالیبر ۲۲) که نظامیان رژیم صهیونیستی برای سرکوب تظاهرات فلسطینی‌های معترض از آن استفاده می‌کنند، سلاحی مرگبار است و آن گونه که این رژیم ادعا می‌کند، سلاحی غیرکشنده نیست.

در حال حاضر کنست در حال بررسی تصویب چهار قانون جدید به درخواست سران احزاب راست افراطی است که تصویب این قوانین را شرط رای دادن به کابینه بنیامین نتانیاهو قرار داده اند.

انتظار می رود که نتانیاهو گفت وگوها را تا دوشنبه آینده ادامه دهد تا بتواند در روز سه شنبه آتی، رای اعتماد کابینه را بگیرد. میان این قوانین، مشخص کردن اختیارات «بزالل اسموتریچ» به عنوان وزیری ویژه در وزارت جنگ است که مسئولیت امور مدنی فلسطینی ها و شهرک نشینان در کرانه باختری را برعهده خواهد گرفت. قانون دیگر، دادن مجوز به سربازان صهیونیست در کرانه باختری برای تیراندازی به قصد کشت به هر کسی است که جان آنها را تهدید می کند زیرا راستی های افراطی مدعی هستند که تل آویو دست نظامیان را برای تیراندازی به سوی فلسطینی ها بسته است و آن ها حق تیر ندارند، موضوعی که با واکنش ارتش رژیم صهیونیستی مواجه شد و اعلام کرد که از سال 2019 تاکنون، 354 فلسطینی کشته شده اند و به غیر از یک لایحه اتهام علیه یک سرباز اسرائیلی، هیچ مجازاتی برای این سربازان در نظر گرفته نشده است لذا تصویب چنین قانونی برای باز گذاشتن دست سربازان در تیراندازی بی مورد است.

به گزارش فارس، این روزها کنست شاهد مجادله دو طرف پیروز و شکست خورده انتخاباتی است. سه شنبه پیش نیز «اوفیر کاتص» پس از انتخاب مهره نتانیاهو به عنوان رئیس جدید کنست، در سخنانی خطاب به نمایندگان چپگرا گفت: «شما باختید و ما پیروز شدیم. وقت آن فرا رسیده است که با واقعیات جدید کنار بیایید. شما دیگر به حساب نمی آیید».

این سخنان با واکنش شدید نمایندگان چپگرا همراه شد و همزمان با این مجادلات لفظی و آغاز به کار راستگراترین کنست رژیم صهیونیستی، شهرداری تل آویو طوماری ۳۶ متری از بنای ساختمان خود آویزان کرد و با انتشار متن بیانیه موسوم به «استقلال اسرائیل» اعلام کرد که هدف از این اقدام، یادآوری ارزش های مندرج در این بیانیه برای کابینه و نمایندگان کنست است.

پربیننده ترین خبرها