گزارش؛ گسترش فقر و بیکاری جوانان به رغم وعده‌های ولیعهد سعودی

جمعه 2 دی 1401 - 13:23

به رغم وعده‌های ولیعهد سعودی و ادعاها درباره طرح چشم‌انداز ۲۰۳۰، مطالعات و پژوهش‌های صورت‌گرفته موید بیکاری و فقر جوانان در این کشور پادشاهی است.

العالم- عربستان سعودی

به گزارش العالم، پژوهشی که به‌تازگی انجام شده، نشان می‌دهد که ادعای مقامات سعودی در مورد نرخ پایین بیکاری در این کشور و یافتن راه‌حل‌های اقتصادی برای کاهش فقر نادرست است.

موسسه پژوهشی "ملک خالد" طی مطالعاتی اقتصادی اعلام کرده که به رغم وعده‌ها درباره کاهش آمار بیکاری، درصد جوانان بیکار در رده سنیِ هدف بیشتر شده؛ به نحوی که میانگین بیکاری جوانان فارغ‌التحصیل از دانشگاه در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۶ درصد بود ولی این رقم در اواسط سال ۲۰۱۵ به ۲۵ درصد افزایش یافته است.

در همین حال، فعالان سعودی می‌گویند مقامات ریاض کنترل امنیتی را تشدید کرده و موانع و محدودیت‌های اداری باعث مصادره بسیاری از شعل‌ها شده است. فعالان ویدیویی را منتشر کرده‌اند که در آن، کارمندان شهرداری از جوان دستفروش در خیابان، اخاذی می‌کنند.

ویدئویی نیز از یک پیرمرد سعودی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که او در آن تاکید می‌کند که از سال ۲۰۱۸ می‌بایست مسکن به وی تعلق بگیرد اما تا الان بدون مسکن است. وی در ادامه با اشاره به آنکه او و همسرش گاهی غذا دارند و گاهی گرسنه‌اند، می‌گوید: اگر ناهار بخورم، دیگر شام ندارم!

پیشتر وزارت دارایی عربستان در بیانیه‌ای از افزایش ۲.۲ درصدی بدهی عمومی عربستان سعودی در پایان سه ماهه نخست امسال خبر داده بود که بر اساس این گزارش، بدهی‌های عمومی این کشور در سه ماه نخست سال ۲۰۲۲ با افزایش ۲.۲ درصدی به ۲۵۵ میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار رسیده است.

پربیننده ترین خبرها