ورود هدفمند آمریکا به مناقشه انسداد گذرگاه لاچین

ورود هدفمند آمریکا به مناقشه انسداد گذرگاه لاچین
شنبه 3 دی 1401 - 10:49

 آمریکا در حالی نسبت به توقف دسترسی به گذرگاه لاچین که منطقه قره‌باغ را به خاک ارمنستان متصل می‌کند، ابراز نگرانی کرده و خواستار ازسرگیری کامل تردد در این مسیر شده که به نظر می رسد واشنگتن نیز به طور رسمی به این مناقشه ورود کرده و این موضع‌گیری در مسیر گسترش نفوذ آمریکا در قفقاز جنوبی بوده است.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش تارنمای کاخ سفید، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در تماس تلفنی جداگانه با آرمن گریگوریان دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان و حکمت حاجی‌اف دستیار رئیس جمهوری آذربایجان به تداوم نگرانی واشنگتن در مورد توقف دسترسی به گذرگاه لاچین و افزایش پیامدهای انسانی ناشی از آن اشاره کرد و خواستار بازگرداندن کامل آزادی تردد در این گذرگاه شد.

در این تماس‌ها، پیشرفت‌های حاصل از مذاکرات صلح اتحادیه اروپا و ایالات متحده از زمان نشست مشترک سه طرف در ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) در واشنگتن مورد بررسی قرار گرفت.

مشاور امنیت ملی آمریکا از دو طرف خواست تلاش‌هایی را انجام دهند تا تنش‌ها کاهش یافته و منجر به روابط خوب همسایگی در آینده شود.

گذرگاه لاچین از ۱۲ روز پیش توسط گروه‌هایی از جمهوری آذربایجان که خود را فعال محیط زیست می‌دانند بسته شد و انتقادهای بین‌المللی گسترده را به همراه داشت.

ایروان هم واکنش‌های تندی را به این اقدام باکو نشان داده و از بسته ماندن این گذرگاه به شدت ابراز نگرانی کرده است.

واهان هونانیان سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان نیز روز گذشته اعلام کرد که ماهیت اقدام‌های هماهنگ جمهوری آذربایجان از جمله اتفاق‌هایی که جمعیت غیرنظامی و زیرساخت‌های مهم را هدف قرار داده، نشانه دیگری از عملیات از پیش برنامه ریزی شده باکو برای محاصره گذرگاه لاچین است.

پربیننده ترین خبرها