اهانت به زنان جنوب لبنان در برنامه شبکه " الجدید" جنجال ساز شد

اهانت به زنان جنوب لبنان در برنامه شبکه
يکشنبه 4 دی 1401 - 21:34

سخنان "جوانا کرکی" کمدین لبنانی در نمایشی طنزی در برنامه "فشة خلق" در شبکه لبنانی "الجدید" ، با اعتراض گسترده کاربران در شبکه های اجتماعی مواجه شد.

العالملبنان

کاربران شبکه های اجتماعی به شدت از شبکه الجدید و "دالیا احمد" تهیه کننده برنامه و "جوانا کرکی" که نقش بتول را در این برنامه ایفا کرد، انتقاد کردند.

کرکی در توضیحاتی درباره کشته شدن سرباز ایرلندی وابسته به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل درجنوب لبنان (یونیفل)، درخصوص روابط اهالی جنوب با نیروهای یونیفل گفت: (این نیروها) به جنوب پیش ما آمدند و ما به آن ها دختر دادیم و از آن ها دختر گرفتیم ، الان سه چهارم اهالی جنوب، چشم‌هایشان سبزوآبی و موهایشان طلایی است، تشخیص نمی‌دهی که اصلشان کجایی است، ایتالیایی‌ها قاطی ما شدند، انگلیسی ها قاطی ما شدند، الان چرا صداشون دراومده!

کاربران شبکه های اجتماعی در لبنان، این سخنان کرکی را به منزله تعرض و اهانت به زنان و دختران جنوب لبنان تلقی کردند و از عومل سازنده این برنامه به شدت انتقاد کردند و خواهان عذرخواهی شبکه الجدید شدند.

اما شبکه الجدید ، عذرخواهی نکرد، و حتی برخی ها معتقدند که این شبکه با توجیهاتی خلاف واقع، در راستای تحریک احساسات اهالی جنوب لبنان حرکت کرد و اظهارنظر برخی از مسئولان این شبکه به کاربران، موجب متشنج شدن اوضاع شد.

در واکنش به این ویدئو و واکنش‌های کاربران شبکه های اجتماعی، شورای ملی رسانه‌های دیداری و شنیداری لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در این شرایط سخت و حساس و متوقف شدن گفتگوها که نبیه بری رئیس پارلمان خواهان آن شده است، یک مشکل رسانه‌ای پیش آمد که در آن یک زن جنوبی، عفت زنان و مادران جنوب را خدشه‌دار کرد و این مساله موجب تنش و واکنش هایی در شبکه های اجتماعی شد و کاربران، این سخنان را به منزله توهین به زنان جنوب لبنان تلقی کردند و این مساله، موجب متشنج شدن اوضاع شد که این وضعیت نه به نفع لبنان است و نه به نفع لبنانی ها.

شورای ملی رسانه های دیداری و شنیداری لبنان، ضمن برقراری تماس‌هایی با طرف‌های مختلف، از زنان جنوب لبنان به عنوان زنانی که در مقاومت در برابر رژیم اشغالگر اسرائیل مشارکت داشته اند، یاد کرد.

این بیانیه، خطاب به همه رسانه های شنیداری و دیداری و مکتوب و الکترونیکی، خواستار هوشیاری جامعه لبنان شده تا آتش فتنه خاموش شود و کشمکش ها و تنش ها پایان یابد و امنیت و آرامش برای همه لبنانی ها محقق شود.

دراین رابطه، "ابراهیم الموسوی" نماینده حزب الله در مجلس لبنان و رئیس کمیته پارلمانی رسانه و ارتباطات، اظهارات کرکی را توهینی در حق همه مادران و خواهران در جنوب و همه لبنان دانست و گفت: این شبکه و گردانندگان آن، به جای اینکه وضعیت را کنترل کنند و به اشتباه خود که اشتباهی بزرگ بوده، اعتراف کنند، وارد معرکه شده و بیشتر به تنش‌ها دامن زده اند.

الموسوی، اقدام شبکه الجدید لبنان را اقدامی بسیار توهین آمیز و زننده و باطل و ظالمانه خواند و گفت این اتهامی ناروا درحق مادران و خواهران لبنانی ودرنهایت توهینی به همه جامعه لبنان است که دارای شرافت و عزت هستند. زیرا زنان جنوب لبنان دارای کرامت انسانی و اخلاقی بوده و از ارزش های والای انسانی برخوردار هستند واین زنان مجموعه اخلاقی کامل در جهاد ، صبر و فداکاری و شرافت و وفاداری به شمار می روند.

پربیننده ترین خبرها