نتانیاهو از توهین به عرب‌‌های سازشکار و در راس آنها سعودی‌ها لذت می‌برد!

نتانیاهو از توهین به عرب‌‌های سازشکار و در راس آنها سعودی‌ها لذت می‌برد!
دوشنبه 5 دی 1401 - 19:02

“همه می‌گویند تا زمانی که مساله فلسطین حل و فصل نشده نمی‌توان به جهان عرب وارد شد. اما این کار را انجام دادیم و توافقنامه‌های تاریخی صلح را با همسایگان عرب خود امضا کردیم. منطقی نیست که توافقنامه‌های تاریخی صلح که با کشورهای خلیج(فارس)‌ امضا شده بدون موافقت تلویحی عربستان باشد “ این بخشی از اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با پیتر رابینسون، خبرنگار آمریکایی است که شب گذشته پخش شد.

العالم - کشکول

نتانیاهو در مصاحبه‌ای دیگر با روزنامه آمریکایی "جویش انسایدر" نیز گفته است: امیدوارم که صلح کامل و رسمی با عربستان سعودی را همانند آن چه که با سایر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مانند بحرین و امارات حاصل شد، برقرار کنیم. توافق با عربستان سعودی به مثابه جهشی بزرگ برای دستیابی به صلح فراگیر میان اسرائیل و اعراب خواهد بود."

بهایی که نتانیاهو آن را بابت عادی‌سازی با رژیم سعودی پرداخت می‌کند، توسط روزنامه اسراییلی "یدیعوت آحارونوت" فاش شده است مبنی بر اینکه "نتانیاهو طرح‌های الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری را مقابل توافق عادی‌سازی با سعودی تعلیق خواهد کرد".

نکته قابل توجه این است که این روزنامه اسرائیلی از عبارت "تعلیق" و نه "لغو" طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری در ازای عادی‌سازی با سعودی، استفاده کرده است؛ زیرا این رسانه به خوبی می‌داند که به‌رغم اینکه نتانیاهو توافق‌های عادی‌سازی با کشورهای عربی مانند امارات، بحرین، مغرب و سودان منعقد کرده است ولی شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در اراضی فلسطینی در کابینه های تحت ریاست او به صورت گسترده‌تری انجام می‌شده است.

دیگر موضوع قابل توجه این است که نتانیاهو این دوره ریاست کابینه ای را بر عهده گرفته که راست‌گراترین، افراطی‌ترین و نژادپرست‌ترین و تروریست‌ترین کابینه اشغالگر در تاریخ این رژیم محسوب می‌شود و این کابینه بعد از آن تشکیل شد که نتانیاهو به همپیمانانش قول داد سیاست‌های الحاق کرانه باختری را به عنوان بخشی از توافق ائتلافی خود با حزب "صهیونیسم دینی" تقویت کند.

به نظر می‌رسد نتانیاهو شیوه ترامپ را در تعامل با برخی رژیم‌های عربی و در راس آنها سعودی دنبال می‌کند. او هرچه بیشتر به اهانت و خوار و خفیف کردن مسئولان این رژیم بپردازد، رژیم سعودی بیشتر سر تعظیم فرود می‌آورد و بیشتر تسلیم می‌شود. همه ما به خاطر می آوریم آنگاه که بعد از سلسله اهانت‌های ترامپ علیه ملک سلمان، که حتی مخالفان عربِ سیاست‌های سعودی را خشمگین کرد، نیم تریلیون دلار از خزانه سعودی به ترامپ تزریق شد. بناباراین نتانیاهو به‌هیچ‌وجه خودش را به دلیل اظهاراتش درباره مقامات سعودی و در راس آنها بن‌سلمان در چالش نمی‌بیند.

به نظر می‌رسد نحوه تعامل نتانیاهو با سعودی‌ها در حال نتیجه دادن است؛ به جای اینکه مقامات سعودی پاسخ اهانت‌های نتانیاهو را بدهند می‌بینیم که اظهاراتی در تایید گفته‌های او مطرح می‌کنند و به سمت عادی‌سازی پیش می‌روند.

پربیننده ترین خبرها