حماس: مادامی که آمریکا حامی اسرائیل است، قطعنامه‌های سازمان ملل جوهر روی کاغذ است

حماس: مادامی که آمریکا حامی اسرائیل است، قطعنامه‌های سازمان ملل جوهر روی کاغذ است
شنبه 10 دی 1401 - 14:51

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره اشغالگری رژیم صهیونیستی گفت مادامی که آمریکا به عنوان شریک اشغالگران عمل می‌کند، قطعنامه‌های سازمان ملل جوهر روی کاغذ خواهند بود.

العالم - فلسطین اشغالی

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، امروز (شنبه)، در بیانیه‌ای به تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره اشغالگری رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد.

پس از درخواست‌ها و فشار مکرر تشکیلات خودگردان فلسطین، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، امروز (شنبه)،‌ قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از دیوان لاهه می‌خواهد درباره اشغالگری رژیم صهیونیستی رأی صادر کند.

بنابر گزارش شبکه «الجزیره»، حماس در واکنش به این قطعنامه اعلام کرد: «رأی سازمان ملل به زنجیره طویلی از قطعنامه‌های بین‌المللی می‌پیوندد که به یک گام عملی فشارآور علیه اشغالگران تبدیل نشدند.»

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین اضافه کرد: «مادامی که آمریکا به عنوان شریک اشغالگران عمل می‌کند و برای آن‌ها سرپوش فراهم می‌نماید، قطعنامه‌ها جوهر روی کاغذ خواهند بود.»

حماس همچنین تأکید کرد: «تصمیمات [سطح] دیپلماتیک تشکیلات [خودگران فلسطین] ناشی از ناتوانی آن‌ها در تقابل واقعی با اشغالگران و ضعف سیستم‌کاری خود آن‌هاست.»

مجمع عمومی سازمان ملل متحد،‌ امروز (شنبه)، طرحی را تصویب کرد که از دیوان بین‌المللی دادگستری (دیوان لاهه) می‌خواهد درباره تبعات قانونی ناشی از نقض حق تعیین‌سرنوشت ملت فلسطین، اشغالگری طولانی‌مدت، شهرک‌سازی‌ها و اقدامات رژیم صهیونیستی برای تغییر وضعیت جمیعتی در قدس اشغالی رأی صادر کند.

این قطعنامه با ۸۷ رأی موافق، ۲۶ رأی مخالف و رأی ممتنع ۵۳ کشور به تصویب رسید. آمریکا، کانادا، ایتالیا، استرالیا، اتریش، مجارستان، جمهوری چک، گواتمالا، استونی و آلمان از جمله مهم‌ترین کشورهایی بودند که با تصویب این طرح مخالفت کردند.

تصویب این قطعنامه بنابر توصیه‌های کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت که ماه گذشته قطعنامه مشابهی را با حمایت ۹۸ ، مخالفت ۱۷ کشور و رأی ممتنع ۵۲ کشور به تصویب رساند. تصمیمات کمیته‌ها تا زمانی که مجمع عمومی سازمان ملل رسما آن را از طریق قطعنامه‌ها یا به اتفاق آرا به تصویب نرساند، در حد توصیه باقی می‌ماند.

از مهم‌ترین مفاد این قطعنامه می‌توان به درخواست از دیوان بین‌المللی دادگستری برای صدور رأی یا نظر حقوقی در دو مورد اشاره کرد:

۱. پیامدهای حقوقی ناشی از نقض مستمر حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی،

۲. اشغال طولانی‌مدت، شهرک‌سازی و الحاق اراضی اشغال‌شده فلسطین از سال ۱۹۶۷.

فارس

پربیننده ترین خبرها