گزارش آسوشیتدپرس: گردشگران عرب خلیج‌فارس کجا هستند؟ امیدهای اسرائیل محقق نشده است

گزارش آسوشیتدپرس: گردشگران عرب خلیج‌فارس کجا هستند؟ امیدهای اسرائیل محقق نشده است
سه شنبه 13 دی 1401 - 11:12

آسوشیتدپرس در گزارشی به بررسی دلایل شکست رژیم صهیونیستی در جذب گردشگران عرب حوزه خلیج‌فارس پس از امضای توافق با امارات و بحرین پرداخت.

العالم - فلسطین اشغالی

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: زمانی که رژیم صهیونیستی در سال 2020 با امارات متحده عربی برای برقراری روابط دیپلماتیک به توافق رسید، با احساس موفقیتی شورانگیز درباره آن صحبت می‌کرد زیرا بر این گمان بود که توافق فوق به انزوای اسرائیل در منطقه پایان می‌دهد.

مقامات رژیم صهیونیستی اصرار داشتند که روابط جدید اسرائیل با امارات متحده عربی و سپس با بحرین، فراتر از یک توافق سیاسی خواهد بود و به پیمانی در سطح جامعه تبدیل خواهد شد که گردشگری گسترده و تبادلات دوستانه بین مردم را - که مدت ها در تضاد زیسته اند، تقویت خواهد کرد.

اما با وجود اینکه بیش از دو سال از زمان دستیابی به آن توافق‌ها می‌گذرد، سیل مورد انتظار گردشگران عرب خلیج فارس به اسرائیل بیشتر شبیه به یک قطره بوده است. اگرچه بیش از نیم میلیون اسرائیلی به ابوظبیِ نفت‌خیز و دبیِ پر از آسمان‌خراش هجوم برده‌اند، تنها ۱۶۰۰ شهروند اماراتی از زمان لغو محدودیت‌های سفر به سرزمین‌های اشغالی پس از کاهش همه‌گیری کووید-19 در سال گذشته از فلسطین اشغالی دیدن کرده‌اند. این آمار از سوی وزارت گردشگری رژیم صهیونیستی در اختیار آسوشیتدپرس قرار گرفته است. این وزارتخانه نمی‌داند چه تعداد بحرینی از اسرائیل بازدید کرده‌است، زیرا به گفته آن، «تعداد آنها بسیار اندک است.»

مرسی هیجا، رئیس انجمن راهنمایان تور عرب زبان در رژیم صهیونیستی در این خصوص گفت: «این موضوع هنوز یک وضعیت بسیار عجیب و حساس است. اماراتی ها احساس می کنند با آمدن به اینجا کار اشتباهی انجام داده اند.»

به گفته کارشناسان، کمبود گردشگران اماراتی و بحرینی نشان دهنده مشکل دیرینه تصویر رژیم صهیونیستی در جهان عرب است و محدودیت های توافق ابراهیم را آشکار می کند.

بر اساس نظرسنجی موسسه واشینگتن برای سیاست خاور نزدیک، یک اندیشکده آمریکایی، حتی در حالی که تجارت دوجانبه بین اسرائیل و امارات متحده عربی از 11.2 میلیون دلار در سال 2019 به 1.2 میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است، محبوبیت این توافقنامه ها در امارات و بحرین از زمان امضای آنها کاهش یافته است.

در امارات متحده عربی، حمایت از این توافق از 47 درصد در دو سال گذشته به 25 درصد کاهش یافته است. در بحرین، تنها 20 درصد از جمعیت از این توافق حمایت می کنند که در مقایسه با 45 درصد در سال 2020، نمایانگر یک کاهش چشمگیر است. در آن زمان، رژیم صهیونیستی و نیروهای فلسطینی مستقر بر غزه درگیر جنگی ویرانگر بودند و خشونت در کرانه باختری اشغالی به بالاترین سطح در سال های اخیر رسیده بود.

مقامات صهیونیست می گویند تقویت گردشگری کشورهای عربی خلیج فارس به سرزمین های اشغالی، قطعه گم شده ای است که این توافق ها را فراتر از روابط امنیتی و دیپلماتیک خواهد برد. بازدید گردشگران مصر و اردن از سرزمین های اشغالی، دو کشوری که نخست با اسرائیل به توافق به اصطلاح صلح دست یافتند، نیز تقریباً وجود ندارد.

مقامات گردشگری اسرائیل ماه گذشته در یک اقدام که نوعی بازاریابی تعبیر می شود، به امارات متحده عربی پرواز کردند تا این خبر را منتشر کنند که سرزمین های اشغالی مقصدی امن و جذاب است.

اما برگزارکنندگان تورها می گویند تا کنون قمار رژیم صهیونیستی بر روی قدس اشغالی نتیجه معکوس داشته است. آشفتگی حاکم بر این شهرِ مورد مناقشه، اماراتی‌ها و بحرینی‌ها را که بسیاری از آنها با واکنش شدید فلسطینی‌ها مواجه شده‌اند، ناامید کرده است. فلسطینی‌ها عادی‌سازی را خیانت به آرمان خود می‌دانند و مبارزه فلسطین برای استقلال، از حمایت گسترده ای در سراسر جهان عرب برخوردار است.

به گفته یک راهنمای تور، وقتی گروهی از اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی اماراتی و بحرینی در سال 2020 از محوطه مسجد الاقصی، سومین مکان مقدس مسلمانان، بازدید کردند، در شهر قدیمی قدس بر روی آنها آب دهان انداخته شد و به سویشان کفش پرتاب شد. همچنین هنگامی که گروه دیگری از مقامات اماراتی با همراهی پلیس رژیم صهیونیستی از همین محل پرتنش بازدید کردند، این اقدام خشم شیخ محمد احمد حسین، روحانی برجسته بیت المقدس را برانگیخت و او حکمی مذهبی علیه اماراتی ها برای بازدید از مسجد تحت نظارت اسرائیل صادر کرد.

از سوی دیگر، بیم از نژادپرستی ضد عرب در اسرائیل نیز می تواند اعراب خلیج فارس را از سرزمین های اشغالی دور نگاه دارد. پلیس اسرائیل تابستان گذشته در تل آویو به اشتباه دو گردشگر اماراتی را دستگیر کرد. برخی از اماراتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی از برخوردهای شدید و غیرمتعارف مقامات امنیتی در فرودگاه بن گوریون اسرائیل شکایت کرده‌اند.

هیجا، رئیس انجمن راهنمایان تور عرب زبان در رژیم صهیونیستی، در این خصوص می‌گوید: «اگر آنها را به اینجا بیاورید و با آنها به شکلی ویژه رفتار نکنید، آنها هرگز برنمی گردند و به همه دوستانشان می گویند که از اینجا دوری کنند.»

بنیامین نتانیاهو که هفته گذشته برای ششمین دوره به عنوان نخست‌وزیر به عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی بازگشت، متعهد شده است که توافقات خود را با بحرین، مراکش، امارات و سودان تقویت کند. البته روابط رسمی با سودان در پی یک کودتای نظامی و در غیاب پارلمانی برای تصویب توافق عادی سازی با میانجیگری ایالات متحده با اسرائیل، همچنان مبهم باقی مانده است.

نتانیاهو به عنوان معمار ارشد این توافق، همچنین امیدوار است که دایره کشورها را گسترش دهد و به توافقی مشابه با عربستان سعودی دست یابد.

با این حال، کارشناسان بیم دارند کابینه جدید او - افراطی ناسیونالیست ترین و مذهبی ترین در تاریخ این رژیم - گردشگران عرب خلیج فارس را بیش از پیش منصرف کند و حتی توافقات گذشته را به خطر بیندازد. کابینه وی متعهد شده است که شهرک های کرانه باختری را گسترش دهد و کل آن سرزمین را ضمیمه کند، اقدامی که پیشتر به عنوان شرط حصول توافق اولیه با امارات متوقف شده بود.

پربیننده ترین خبرها