مفهوم استراتژیک و نظامی حمله ایران به بزرگترین پایگاه آمریکا در منطقه

دوشنبه 19 دی 1401 - 23:05

یک کارشناس مسائل استراتژیک، مفهوم راهبردی و نظامی و روانی هدف قرار دادن «عین الاسد»، بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق و منطقه را در واکنش به ترور شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، یک سیلی بزرگ به ایالات متحده آمریکا دانست.

العالم _ ایران

سرتیپ هشام جابر در گفت و گو با شبکه العالم گفت: آمریکا وزن نظامی، جاسوسی و نظارتی خود داخل این پایگاه گذاشته بود به گونه ای که هیبت آمریکا را نشان می داد و حمله ایران هیبت آمریکا را در هم شکست.

در همین حال دکتر ریاض عید، پژوهشگر سیاسی نیز با تاکید بر اینکه حمله به عین الاسد پایان مرحله صبر راهبردی جمهوری اسلامی ایران در برابر عربده کشی های ایالات متحده آمریکا بود، خاطرنشان کرد: ایران قبل از حمله به پایگاه عین الاسد، هواپیماهای فوق پیشرفته جاسوسی آمریکا را هنگام ورود به حریم هوایی ایران سرنگون کرد و آمریکا پاسخی نداد.

عید افزود: دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا آن زمان از ایران به این علت که هواپیمای حامل 31 پرسنل نظامی و 260 میلیون دلاری آمریکا را سرنگون نکرد، تشکر کرد و این در حالی بود که پیش از آن نیز نیروی دریایی ایران در یک عملیات فرود، قایق های آمریکایی را ربود و توقیف کرد و این موارد نشان می دهد که آمریکا موازنه قدرت بین این کشور و جمهوری اسلامی ایران را بسیار جدی می گرفت.

این پژوهشگر سیاسی معتقد است که توازن استراتژیک پس از حمله موشکی ایران به بزرگترین دژ آمریکا به نفع ایران بر هم خورد و نشان داد که ایران از آمریکا که بزرگترین قدرت جهان است، نمی ترسد بلکه تهدید کرد که اگر جواب بدهد، با حمله به همه پایگاه های آمریکا در خلیج فارس و منطقه خاورمیانه به شکلی ویرانگر پاسخ خواهد داد.

شیخ علی المحمداوی، از اعضای تجمع اسلامی عشایری در بغداد هم تأکید کرد که گروه های مقاومت عراق از سال 2003 تا سال 2011، نیروهای آمریکایی را مجبور کردند عراق را ترک کنند زیرا عراقی ها به خوبی از ماهیت توانایی و امکانات آمریکا و دروغین بودن آن و اینکه زرق و برقی بیش نیست، آگاهند.

وی گفت: توانایی های آمریکا در برابر توسعه محور مقاومت محدود شده است و اقدام ایران به هدف قرار دادن پایگاه عین الاسد در پاسخ به ترور فرماندهان پیروزی شهید سلیمانی و شهید المهندس، اقدامی منحصر به فرد بود که آمریکا را مات و مبهوت کرد.

شیخ المحمداوی با تاکید بر اینکه هر حمله دیگری به آمریکا آن را زمین گیر خواهد کرد، خاطرنشان کرد که مردم منطقه با حضور آمریکا در منطقه مخالفند.

پربیننده ترین خبرها