سخنگوى وزارت خارجه آمريكا: بايدن نگفت که دیپلماسی در مقابل ايران مرده است

سخنگوى وزارت خارجه آمريكا: بايدن نگفت که دیپلماسی در مقابل ايران مرده است
سه شنبه 20 دی 1401 - 11:47

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که رئیس جمهور ابدا نگفته که دیپلماسی مرده است بلکه به این امر اشاره می‌کند که ایرانی‌ها فرصت بازگشت سریع به برجام را از بین برده‌اند.

العالم - آمریکا

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن درباره لفاظی های مقامات کابینه جدید رژیم صهیونیستی و موضع دولت بایدن دراین خصوص گفت: آمریکا و اسرائیل درسطح استراتژیک مبنی بر اینکه ایران نباید هیچگاه به سلاح هسته ای دست یابد، کاملا با یکدیگر اتفاق نظر دارند و همسو هستند.

سخنگوی وزارت خارجه دولت بایدن گفت که ما به صراحت نظرات مخالف خود را به "اسرائیل" می گوییم و آنها نیز نظر مخالف خود را به ما اطلاع می دهند.

این مقام آمریکایی اضافه کرد: ما معتقدیم که دیپلماسی همچنان موثرترین و بادوام ترین روشی است که به وسیله آن می شود از دسترسی ایران به سلاح هسته ای به صورت کامل جلوگیری کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن تکرار ادعاهای مقامات آمریکایی در هفته ها و ماههای اخیر مدعی شد : ایرانی ها به صورت مکرر به یک توافق دیپلماتیک پشت کرده اند. از ماه سپتامبر تاکنون بازگشت به برجام در تمرکز آمریکا نبوده است.

پرایس سپس اذعان کرد: ما با شرکای اسرائیلی مبنی بر اینکه نباید هیچ گزینه ای را از روی میز حذف کنیم، موافقیم.

در این هنگام خبرنگاری با اشاره به اظهارات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در جمع تعدادی از مخالفان جمهوری اسلامی ایران که او را برای اعلام مرده بودن برجام و عدم مذاکره تحت فشار گذاشته بودند که بایدن در پاسخ گفته بود نمی تواند این را بگوید، خطاب به ند پرایس، با تفسیر خود از سخنان بایدن مدعی شد که شما با رئیس جمهور مخالفید که گفت بازگشتی به دیپلماسی وجود ندارد؟

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ تاکید کرد: رئیس جمهور ابدا نگفت که دیپلماسی مرده است بلکه به این امر اشاره می‌کند که ایرانی ها فرصت بازگشت سریع به برجام را از بین برده‌اند.

یک خبرنگار از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پرسید، شما می گویید ایرانی ها فرصت بازگشت سریع به برجام را از بین برده اند و همچنین دیپلماسی گزینه ترجیحی در قبال ایران است ، چگونه رئیس جمهور می خواهد به تعهد خود مبنی بر عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای دست یابد؟

ند پرایس با اشاره به فشارهای اقتصادی آمریکا در سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ مدعی شد که فشارهای اقتصادی قابل توجه واشنگتن و متحدان غربی اش، ایران را به پای میز مذاکره آورد.

پرایس در عین حال به ناکارآمدی سیاست فشار حداکثری در دولت ترامپ اشاره و ادعا کرد که این سیاست زمانی کارآمد است که با همراهی سایر شرکا باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تهدید کرد : تا زمانی که ایران رویکرد و مسیر خود را تغییر نداده، به فشارهای اقتصادی علیه ایران با شرکا ادامه خواهیم داد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا نیز پیش از ند پرایس روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد: دولت آمریکا به صراحت اعلام کرده است که توافق هسته‌ای با ایران در حال حاضر در اولویت نیست اما همچنان معتقد است که دیپلماسی بهترین راه برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد : دولت بایدن با کابینه جدید رژیم صهیونیستی در مورد موضوع توافق هسته ای ایران گفتگو خواهد کرد. ما تلاش خواهیم کرد اختلافات در خصوص تاکتیک ها را رفع کنیم.

این در حالی است که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای آمریکایی ها مبنی بر اینکه مذاکرات برجام از دستور کار آنها خارج شده است، اظهار داشت: اینکه مقامات آمریکا برای رژیم صهیونیستی درباره ایران گفت‌وگو کنند، رخداد جدیدی نیست و متاسفانه سیاست خارجی آمریکا در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران در گروگان صهیونیست‌ها و رژیم صهیونیستی است.

وی با یادآوری اینکه موضوع هسته‌ای تنها موضوع سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیست، گفت: توافق یک مسیر دوجانبه است کشوری هم که نقض تعهد کرده است ، رژیم آمریکا است کشوری که باید پاسخگو باشد و در مقام متهم و پاسخگویی توضیح بدهد دولت آمریکا است؛ سیاست جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته ای روشن است و در همان چارچوب عمل می کند و آمادگی جمع بندی مذاکرات را مبتنی بر بسته ای که ارائه شده است، دارد.

کنعانی با بیان اینکه خطوط قرمز ایران در مذاکرات نیز روشن است، گفت:‌ دولت جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره کننده بر مبنای خواسته ملت ایران عمل کرده و خواهد کرد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا قرار است در اواخر ماه جاری میلادی یعنی ژانویه به سرزمین‌های اشغالی سفر کنند. این سفر در حالی انجام خواهد شد که اقدامات کابینه جدید تندروی رژیم صهیونیستی به ریاست «بنیامین نتانیاهو» سطح تنش ها را افزایش داده است.

ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده و همزمان با حوادث داخلی ایران، تمرکز خود را بر ناآرامی و اتهام استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین قرار داده است.

پربیننده ترین خبرها