آیا رئیس‌جمهور تونس برای پشت سرگذاشتن بحران به اصلاحات روی می‌آورد؟

آیا رئیس‌جمهور تونس برای پشت سرگذاشتن بحران به اصلاحات روی می‌آورد؟
سه شنبه 20 دی 1401 - 23:05

برکناری وزیر تجارت و شماری از مسئولان ارشد در بخش‌های مالی و بهداشت بر بحران شدید تونس افزود و اینک سخن از انجام اصلاحاتی در دولت و یا شاید تغییر نخست وزیر به میان می آید.

العالم ـ تونس

قیس سعید رئیس‌جمهور تونس دو روز پیش فضیله الرابحی وزیر تجارت را بدون ذکر علت برکنار کرد بدون آنکه جایگزینی برای الرابحی تعیین کند.

برکناری الرابحی در حالی صورت گرفت که تونسی ها به سبب کمبود شدید مواد غذایی در بازار داخلی و آشفتگی کارخانه ها به سبب نبود کالاهای اساسی مانند قند و قهوه و شیر و کره و روغن و آرد به شدت دولت را به باد انتقاد گرفته بودند. سعید بارها از وزرای خود خواسته بود تا نظارت را افزایش داده و با محتکران مقابله کنند.

برکناری الرابحی با برکناری استاندار صفاقس در جنوب شرق تونس و شماری از مسئولان در بانک های داخلی و شرکت حمل و نقل تونس همزمان شد.

سیاسیون تونس احتمال می دهند که قیس سعید می خواهد دست به تغییر فراگیر در دولت بزند و به دنبال آن است تا یک شخصیت متخصص در مسائل اقتصادی را به ریاست دولت تعیین کند.

برخی خبرها نیز حاکی از احتمال بازگشت الیاس الفخفاخ است. حال آنکه نام های دیگری برای تصدی سمت نخست وزیری تونس نیز مطرح است.

برخی احزاب و شخصیتهای هوادار قیس سعید خواستار انجام تغییر فراگیر در دولت هستند. آنها بر این عقیده اند که دولت فعلی در اداره بحران شدید کشور ناکام مانده است. اما مخالفان می گویند که قیس سعید با انجام اصلاحات فقط به دنبال فروکش کردن آتش خشم مردم و سرپوش گذاشتن بر علل واقعی بحران است.

اسامه عویدات سخنگوی رسمی "جنبش الشعب" که از حامیان قیس سعید است، گفت: جنبش الشعب خواهان انجام اصلاحاتی در دولت و یا تشکیل کابینه ای جدید است. زیرا دولت فعلی شکست خورده است. نه فقط وزارت تجارت بلکه 5 وزیر دیگر در وزارتخانه های کشاوزی و تجارت و دادگستری و صنعت و دارایی نیز بر خلاف گام های اتخاذ شده از سوی قیس سعید در تاریخ 25 جولای، عمل می‌کنند. این دولت هیچ چشم انداز و برنامه ای ندارد و نمی تواند کشور را نجات دهد.

از سوی دیگر محمد ضیف الله تحلیلگر سیاسی گفت: برکناری وزیر تجارت و شماری از مسئولان بیانگر سردرگمی نظام تونس است بویژه که علت این برکناری نیز اعلام نشده است. شفاف سازی صورت نمی گیرد. این در واقع بیانگر آن است که کسی که این مسئولان را تعیین کرده، دارد به اشتباه خود اعتراف می کند.

وی افزود: رئیس‌جمهور می خواهد شکست این مسئولان را به خودشان واگذار کند. این شیوه برای اداره امور کشور کارساز نیست. رئیس‌جمهور می خواهد وزرا و اعضای دولت فرمانبردار او باشند.

صغیر الزکراوی استاد حقوق گفت: برکناری وزیر تجارت چیزی را تغییر نخواهد داد. رییس جمهور باید به شکست اقدامات خود اعتراف کند. باید این شجاعت را داشته باشد. برکناری وزیر تجارت بیانگر فرسایش ساختار قیس سعید و اعتراف تلویحی به شکست است.

پربیننده ترین خبرها