نبود دسترسی عادلانه جهانی به مراقبت های بهداشتی؛

سازمان ملل به تراژدی جان باختن 5 میلیون کودک در سال 2021 واکنش نشان داد

سازمان ملل به تراژدی جان باختن 5 میلیون کودک در سال 2021 واکنش نشان داد
چهارشنبه 21 دی 1401 - 09:29

به دلیل شیوع کووید-19، نرخ واکسیناسیون در میان کودکان در سال 2021 نسبت به سال 2020 دو میلیون و در مقایسه با سال 2019 شش میلیون کاهش یافت.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل روز سه‌شنبه اعلام کرد حدود پنج میلیون کودک زیر پنج سال در سال 2021 جان خود را از دست دادند، این سازمان خواستار سرمایه‌گذاری در حوزه مراقبت‌های بهداشتی در جوامع محروم در سراسر جهان برای جلوگیری از این «تلفات جانی عظیم، غیرقابل تحمل و عمدتاً قابل پیشگیری» شد.
ویدیا گانش، کارشناس آژانس کودکان سازمان ملل "یونیسف" در این خصوص گفت: «هر روز، والدین بسیار زیادی با آسیب از دست دادن فرزندان خود، گاهی حتی پیش از نخستین تنفس آنها مواجه می شوند.»
او افزود: «این تراژدی گسترده و قابل پیشگیری هرگز نباید به عنوان امری غیرقابل‌ اجتناب پذیرفته شود. پیشرفت با اراده سیاسی قوی تر و سرمایه گذاری هدفمند در دسترسی عادلانه به مراقبت های بهداشتی اولیه برای هر زن و کودک امکان پذیر است.»
حدود 2.3 میلیون مرگ در سال 2021 در ماه اول زندگی کودکان رخ داده است که بیشتر به دلیل نارس بودن یا عوارض مربوط به زایمان است. پس از اولین ماه تولد کودکان، بیماری های عفونی مانند ذات الریه، اسهال و مالاریا به بزرگترین تهدید برای سلامت آنها تبدیل می شوند.
اما در این گزارش آمده است بسیاری از مرگ و میرها با بهبود مراقبت های بهداشتی، واکسیناسیون، تغذیه و همچنین برنامه های مرتبط با آب و بهداشت قابل پیشگیری هستند.
با مختل شدن کمپین های واکسیناسیون توسط همه گیری کووید-19، نرخ ایمن سازی در میان کودکان در سال 2021 نسبت به سال 2020 دو میلیون و در مقایسه با سال 2019 شش میلیون کاهش یافت که نشانه ای شوم برای مرگ و میر کودکان در آینده است.
اما در این گزارش نشانه هایی برای خوش بینی نیز وجود دارد.
نرخ جهانی مرگ و میر زیر پنج سال از سال 2000 تا کنون 50 درصد کاهش یافته است، در حالی که میزان مرگ و میر در کودکان بزرگتر و جوانان 36 درصد کاهش یافته است و نرخ مرده زایی نیز 35 درصد کاهش یافته است.
این گزارش همچنین بر نابرابری های عظیم در سراسر جهان تاکید می‌کند.
کودکان در منطقه موسوم به «آفریقای جنوب صحرا» با بزرگترین خطر مرگ پیش از پنج سالگی روبرو هستند، به طوری که 56 درصد از مرگ و میرهای زیر پنج سال در سال 2021 در این منطقه رخ داد.
خوان پابلو اوریبه، مدیر جهانی بهداشت، تغذیه و جمعیت بانک جهانی نیز در این خصوص گفت: «در پسِ این اعداد، میلیون‌ها کودک و خانواده قرار دارند که از حقوق اولیه خود برای سلامت محروم هستند.»
او ادامه داد: «ما به اراده سیاسی و رهبری برای تامین مالی پایدار به منظور تقویت مراقبت های بهداشتی اولیه نیاز داریم که یکی از بهترین سرمایه گذاری هایی است که کشورها و شرکای توسعه می توانند انجام دهند.»

پربیننده ترین خبرها