فاجعه انسانی ریاض در یمن؛ 5 هزار بیمار یمنی در آستانه مرگ قرار دارند

فاجعه انسانی ریاض در یمن؛ 5 هزار بیمار یمنی در آستانه مرگ قرار دارند
شنبه 24 دی 1401 - 18:43

معاون درمان وزیر بهداشت دولت نجات ملی یمن گفت که جان پنج هزار بیمار مبتلا به نارسایی کلیه در معرض مرگ قرار دارد و سازمان ملل و جامعه بین‌الملل مسئول جان این افراد هستند.

العالم ـ یمن

علی جحاف معاون درمان وزیر بهداشت دولت نجات ملی یمن امروز (شنبه) هشدار داد که یمن در آستانه یک فاجعه واقعی قرار دارد که جان پنج هزار بیمار مبتلا به نارسایی کلیه را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به خالی شدن انبارهای حاوی داروهای دیالیز، در یک نشست خبری گفت: این اولین نشست خبری نیست. ما بیش از یک نشست برگزار کرده‌ایم و نسبت به فاجعه انسانی هشدار دادیم، ولی پاسخی دریافت نکردیم.

پایگاه خبری انصارالله به نقل از جحاف گزارش داد: به سازمان ملل و نهادهای بهداشتی فعال در یمن گفتیم که نیازمند مقدار کافی دارو برای جلسات دیالیز هستیم. ما سالانه ۵۰۰ هزار جلسه دیالیز داریم، ولی در این زمینه هیچ پاسخی دریافت نکردیم».

وی با بیان اینکه سازمان ملل و جامعه بین‌الملل مسئول فراهم نکردن داروهای دیالیز است، تصریح کرد: فقط برای کمتر از دو هفته دارو برای دیالیز در اختیار داریم. فاجعه انسانی واقعی در حال رقم خوردن است و اپر هر چه سریعتر دارو فراهم نشود، جان پنج هزار نفر در معرض خطر مرگ قرار دارد.

این مقام یمنی خاطر نشان کرد، تداوم محاصره فرودگاه صنعا و بندر الحدیده توسط ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی، مشکلات بیماران و بخش درمان یمن را وخیم کرده است.

انیس الاصبحی سخنگوی وزارت بهداشت یمن نیز تأکید کرد، نهادهای بین‌المللی مسئول نجات جان بیماران نارسایی کلیه هستند و باید فرودگاه صنعا و بندر الحدیده به عنوان دو شاهراه اصلی ورود دارو و غذا برای میلیونها یمنی بازگشایی شود.

پربیننده ترین خبرها