گزارش سعودی لیکس از پروژه نفوذ اسرائیل در عربستان با حمایت بن سلمان

گزارش سعودی لیکس از پروژه نفوذ اسرائیل در عربستان با حمایت بن سلمان
دوشنبه 26 دی 1401 - 10:34

«محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی مخفیانه در اجرای پروژه موسوم به «دیارنا» با رژیم صهیونیستی همکاری می کند که هدف از آن شناسایی مکان های تاریخی مورد ادعای صهیونیستها در جهان عرب و گسترش نفوذ آنها در خاورمیانه است و بن سلمان دستورات لازم را برای تسهیلات مورد نیاز در این زمینه صادر کرده است.

العالم ـ عربستان سعودی

پایگاه خبری «سعودی لیکس» با بیان این مطلب، پرده از جزئیات پروژه «دیارنا» برداشت و نوشت که این پروژه از حدود یک دهه و نیم گذشته در سکوت خبری با هدف گسترش نفوذ و حضور صهیونیستها در خاورمیانه و بویژه جوامع عربی به کار خود ادامه داده تا به رژیم صهیونیستی و اشغال آن مشروعیت بخشی کند.

«جیسون گوبرمن» مدیر این پروژه که در سال ۲۰۰۸ راه اندازی شده، نام بحث برانگیز «دیارنا» (سرزمین ما) را روی آن گذشته است تا از این طریق به زعم خود حق صهیونیستها در «بازیابی» میراث ادعایی خود در مکان‌های مختلف در کشورهای عربی را القا کند.

مدیر این پروژه مدعی وجود مکان‌هایی در خاورمیانه و کشورهای عربی است که میراث صهیونیستها بوده و خواستار بازسازی آنها است. کارکنان پروژه «دیارنا» با کمک نقشه های برنامه «گوگل ارث» و دو رایانه شروع به کار کردند و پس از یک سال کار مداوم و شبکه گسترده موسوم به «دوستان»، پروژه مزبور به طور رسمی در تابستان ۲۰۰۸ راه اندازی شد.

به نوشته سعودی لیکس، از جمله مکان هایی که پروژه دیارنا به دنبال مستندسازی آن برای صهیونیستها در عربستان است، عبارتند از: جزیره تیران، قصر الابلق در شهر تیماء در منطقه تبوک، مدائن صالح در منطقه العلا و نیز شهر الحافظ است که شامل قدیمی ترین مکان های باستانی در تاریخ شبه جزیره عرب است. همچنین کوه و دره ای در منطقه خیبر، قلعه کعب بن الاشرف، قبرستان بقیع و منطقه السیح در مدینه منوره و شهر ابوعریش واقع در منطقه جازان، به همراه شهر نجران در جنوب عربستان است.

بنیان گذاران این پروژه، توسعه طلبانه ادعا می کنند که هدف آنها، حفظ میراث صهیونیستها در کشورهای عربی است، اما با بررسی دقیق مطالب درج شده در وب سایت رسمی این پروژه در اینترنت، درمی یابیم که آنها به بهانه مالکیت درصدد دست گذاشتن و اشغال مناطق یاد شده هستند.

با توجه به مطالب موجود در وب سایت این پروژه؛ گروه های متعددی از مدیریت این پروژه صهیونیستی، بازدیدهایی «دوستانه» از کشورهای عربی ترتیب می‌دهند که ادعای وجود مکان‌های میراث یهودی را در آنها دارند و خواستار بازسازی این مکان ها توسط کشور مربوطه و یا از طریق حمایت مالی از آن هستند.

«دیارنا» به محض اینکه تلاش‌ برای بازسازی موارد یاد شده به مراحل پیشرفته برسد، به عنوان بخشی از میراث صهیونیستها درصدد مالکیت بر آنها برخواهد آمد و با این ادعا که مناطق یاد شده جزو اموال و میراث یهود هستند، برای یهودیانی که در آن کشورها زندگی می‌کنند، درخواست غرامت خواهد کرد.

با وجود خطر ناشی از این پروژه توسعه طلبانه برای عربستان، «محمد العیسی» مقام عالیرتبه سعودی و رئیس به اصطلاح اتحادیه علمای مسلمان در شهر نیویورک میهمان این پروژه بوده است.

محمد العیسی به طور رسمی از گوبرمن هماهنگ کننده پروژه و نقش او در آنچه آن را "مقابله با یهودی ستیزی" دانسته، تقدیر کرده است.

علاوه بر آن، مجله «انجمن جهان اسلام» در شماره ۵۴ نسخه انگلیسی زبان خود، به پروژه دیارنا رژیم صهیونیستی و استقبال رسمی عربستان از این طرح پرداخت.

شبکه MBC که عربستان حامی مالی آن است، در برنامه «در افق ها » میزبان جیسون گوبرمن شد و برای ارائه تسهیلات از سوی دولت سعودی به او تبلیغ کرد.

پربیننده ترین خبرها