بیانیه پایانی نشست سه جانبه السیسی، محمود عباس و ملک عبدالله در قاهره

بیانیه پایانی نشست سه جانبه السیسی، محمود عباس و ملک عبدالله در قاهره
سه شنبه 27 دی 1401 - 19:23

مصر امروز (سه‌شنبه) میزبان نشست سه جانبه سران در قاهره بود تا درباره تحولات مساله فلسطین و اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی مرتبط با آن گفتگو شود.

العالم - مصر

به گزارش روسیا الیوم، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، عبدالله دوم، پادشاه اردن و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در این دیدار بر ضرورت حفظ حقوق مشروع فلسطین و ادامه تلاش‌های مشترک برای دستیابی به صلحی جامع، عادلانه و پایدار بر اساس تشکیل دو کشور و تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای ۴ ژوئن ۱۹۶۷ با پایتختی قدس شرقی، مطابق با قوانین بین المللی، قطعنامه‌های مربوط به مشروعیت بین المللی و ابتکار صلح عربی تاکید کردند.

السیسی و عبدالله دوم مجددا حمایت کامل خود را از تلاش‌های محمود عباس، رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین در این شرایط حساسی که مساله فلسطین در بحبوحه چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی فزاینده به سر می‌برد، تاکید کردند.

این مقامات بر لزوم حمایت جامعه جهانی از مردم فلسطین و حقوق مشروع آنها و همکاری برای یافتن یک چشم‌انداز سیاسی واقعی که مذاکرات جدی و موثر را برای حل و فصل مسئله فلسطین بر اساس تشکیل دو کشور را آغاز کند، تاکید کرده و نسبت به خطر ادامه فقدان چشم انداز سیاسی و پیامدهای آن بر امنیت و ثبات هشدار دادند.

آنها همچنین بر لزوم توقف همه اقدامات غیرقانونی و یکجانبه اسرائیل از جمله شهرک سازی‌ها، مصادره اراضی فلسطینی، تخریب خانه‌ها، آواره کردن فلسطینی‌ها از خانه‌هایشان، تجاوزات مداوم اسرائیل به شهرهای فلسطین و نقض وضعیت تاریخی و قانونی موجود در قدس و مقدسات آن، که راه حل دو کشوری و شانس دستیابی به صلح عادلانه و جامع را تضعیف می‌کند، تاکید کردند.

آنان بر ضرورت حفظ وضعیت تاریخی و حقوقی موجود در قدس و مقدسات اسلامی و مسیحی آن و تضمین احترام به این حقیقت که مسجد الاقصی با مساحت ۱۴۴ دونم آن یک عبادتگاه مختص مسلمانان بوده و اینکه اداره اوقاف قدس و امور مسجد الاقصی وابسته به وزارت اردنی اوقاف، امور اسلامی و اماکن مقدس تنها مرجعی است که مجاز به اداره امور مسجد الاقصی و تنظیم ورود به آن است، تاکید کردند.

پربیننده ترین خبرها