گزینه‌های ایران برای پاسخ به تصمیم خصمانه اروپا

گزینه‌های ایران برای پاسخ به تصمیم خصمانه اروپا
دوشنبه 3 بهمن 1401 - 13:49

جمهوری اسلامی ایران تصمیم پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یکی از فصول جنگ نظامی، سیاسی، اقتصادی و روانیِ غرب علیه خود قلمداد می‌کند که ملت ایران تمامی آنها به‌ ویژه آشوب‌های اخیر را ناکام گذاشته است و خواهد گذاشت.

العالم- کشکول

در سیاست نیز مانند جنگ، ایران یک قاعده را تثبیت کرده است: دوران بزن و دررو تمام شده است . ایران زمانی‌که تأکید دارد به این اقدام یا تجاوز پاسخ خواهد داد؛ قطعا پاسخ خواهد داد، و این واقعیت را همان کشوری که خود را ابرقدرت می‌خواند، به خوبی درک کرده است.

اقدام ایران به ساقط کردن پهپاد جاسوسی غول‌پیکر آمریکایی گلوبال هاوک، حمله موشکی به پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق، و نیز پاسخ قاطعانه ایران به خروج خودسرانه آمریکا از توافق هسته‌ای و طفره رفتن طرف‌های اروپایی از تعهدات هسته‌ای‌شان، از طریق قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و حفظ منافع ملت ایران که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، نمونه‌های بارزی از پاسخ قاطعانه تهران به هر اقدام خصمانه‌ای است.

امروز برخی از سیاستمداران بی‌تجربه و یا کم‌تجربه اروپایی به رهبری آنالینا بیرباک، وزیر امور خارجه آلمان، پارلمان اروپا را با تلاش برای تروریست خواندن بزرگترین نهاد رسمی نظامی ایران که برجسته‌ترین نقش را در جلوگیری از رسیدن تروریسم داعش به پایتخت‌های اروپایی داشت، در دوراهی قرار داده‌اند. اتحادیه اروپا، اما، هیچ راه گذری از این معضل ندارد مگر اینکه بدون هیچ تاخیری، این پیشنهاد- قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریسم- را رد کند، و لذا ما معتقدیم اظهارات جوزف بورل، کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا که این تصمیم اعضای پارلمان اروپا را احساسی و از سر نگرانی شدید خوانده، و در عین حال گفته که چنین تصمیمی الزام‌آور نیست، پوچ و بی‌معناست.

در مقابل، مجلس شورای اسلامی ایران نیز در پاسخ به پارلمان اروپا، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را آماده و در آن نیروهای اروپایی را ارتشی تروریست توصیف کرده است. مجلس شورای اسلامی همچنین از دستگاه‌های امنیتی کشور خواسته است فهرستی از اسامی رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به دستگاه قضایی ارائه دهند، و همچنین وزارت امور خارجه را مکلف کرده است که از تمام ظرفیت‌های حقوقی و سیاسی برای اخراج نیروهای نظامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از منطقه به‌کار بگیرد. البته این امر، یگانه پاسخ ایران نخواهد بود بلکه ایران سلسله پاسخ‌های کوبنده‌تر و موثرتر خواهد داد و بعید نیست که اخراج بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و حتی خروج احتمالی ایران از برجام و "ان پی تی" روی میز گزینه‌های تهران باشد.

پربیننده ترین خبرها