دو فوریت لایحه یاداشت تعهدات ایران در سازمان همکاری شانگهای تصویب شد

دو فوریت لایحه یاداشت تعهدات ایران در سازمان همکاری شانگهای تصویب شد
چهارشنبه 5 بهمن 1401 - 11:45

تقاضای دو فوریت لایحه یاداشت تعهدات جمهوری اسلامی ایران در راستای کسب جایگاه دولت عضو در سازمان همکاری شانگهای در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

تقاضای دو فوریت لایحه یاداشت تعهدات جمهوری اسلامی ایران در راستای کسب جایگاه دولت عضو در سازمان همکاری شانگهای در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان با ۱۶۱ رای موافق و ۲ رای مخالف و ۳ رای ممتنع به آن رای دادند.

سید علی ادیانی معاون امور تقنینی معاون پارلمانی رئیس جمهور به نماینده دولت در تشریح این لایحه به نمایندگان توضیح داد: این لایحه به پیشنهاد وزرات امور خارجه در جلسه هیات وزیران با قید دو فوریت به تصویب رسید و برای انجام تشریفات قانونی تقدیم مجلس شد.

وی افزود: اهمیت عضویت ایران در این سازمان از منظر اقتصادی، اجتماعی و بین اللملی و در راستای هم افزایی با توانایی های اقتصادی کشورهای عضو برای برون رفت از تحریم‌ها و در راستای تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همگرا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ادیانی بیان داشت: ایران از سال ۲۰۰۵ در این سازمان عضو ناظر بود و با استقرار دولت انقلابی و با فعالیت و رویکرد آیت الله رییسی در عرصه سیاست خارجی و تعامل با کشورهای همسایه منجر به این شد که در شهریور ۱۴۰۰ روند عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای در تاجیکستان انجام شود و بر این مبنا هر کشوری که تقاضای عضویت در این سازمان را دارد بدون تردید باید به معاهدات بین‌المللی در چارچوب همکاری شانگهای متعهد شود که دولت این تعهدات را پذیرفته و آن در قالب این لایحه تقدیم مجلس کرده است.

تقاضای فوریت این لایحه مخالفی در مجلس نداشت و پس از توضیحات نماینده دولت به رای گذاشته شد که سرانجام مجلس با تقاضای بررسی دو فوریتی آن موافقت کرد.

پیش از این مجلس با لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهان موافقت کرده بود.

پربیننده ترین خبرها