مصاحبه السودانی با "فرانس ۲۴" در باره اخلال ارزی آمریکا در سیستم بانکی عراق

مصاحبه السودانی با
يکشنبه 9 بهمن 1401 - 16:16

نخست وزیر عراق اخیرا در سفر به فرانسه سخنانی قابل تامل درباره افزایش قیمت ها در عراق و «درگاه فروش ارز» گفت؛ دریچه ای که دو سیستم مالی و بانکی کشور را مخدوش کرد.

العالم ـ عراق

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق، در گفت و گو با «فرانس ۲۴» گفت: نوسان نرخ دلار باعث افزایش قیمت ها شد اما در مجموع بهترین وضعیت مالی را از سال ۲۰۰۳ تاکنون داریم. ما درآمدهای مستمری از نفت و ذخایر مواد غذایی داریم.

وی افزود: ما رویه ها و تصمیمات مهمی داریم که در تحقق اصلاحات اقتصادی ساختاری در سیستم مالی و بانکی کمک می کند، سیستمی که طی سال های گذشته تجارت را از طریق پنجره فروش ارز منحرف کرد.

اما یک بخش از اظهارات السودانی، اشاره ای به اقدامات سوال برانگیز آمریکا با اخلال در سیستم بانکی عراق داشت.

نخست وزیر عراق تصریح کرد: علامت های سوالی درباره معیارهایی وجود دارد که اجرای آن (از سوی آمریکایی ها) خواسته شده است آن هم در مرحله ای که ۳ ماه از عمر دولت عراق می گذرد (اشاره به اقدامات اخیر سختگیرانه آمریکا که مانع از تزریق پول عراق به بانک مرکزی این کشور از سوی فدرال رزرو آمریکا شده است).

السودانی ادامه داد: این در حالی است که معیارها (سختگیری های آمریکا) در دولت های سابق وجود نداشت و عرضه ارز (در بانک های عراقی) به ۳۰۰ میلیون دلار در روز می رسید و این باعث می شد تجارتی غیرقانونی شکل بگیرد که منجر به خروج اموال با قاچاق ارز و پولشویی می شد.

نخست وزیر عراق به این واقعیت درباره عرضه روزانه 300 میلیون دلار در دولت های قبل و سکوت آمریکا درباره اقدامات مشکوک در حالی اشاره می کند که اکنون گفته می شود روزانه 80 تا 90 میلیون دلار یعنی از کمتر از یک سوم سابق، حجم عرضه روزانه دلار در عراق است زیرا بانک مرکزی آمریکا دیگر مانند گذشته پول های عراق را به بغداد ارسال نمی کند.

محمد شیاع السودانی افزود: هیاتی به ریاست وزیر امور خارجه (عراق) و گروهی از متخصصان به واشنگتن خواهد رفت و پرونده های متعددی را به همراه خواهد داشت که یکی از این پرونده ها با فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) و وزارت خزانه داری آن کشور بررسی خواهد شد تا از عواقب اعمال این معیارها مطلع شود و استانداردهای تعیین شده توسط خزانه داری ایالات متحده به گونه ای باشد که هدف مورد نظر همه طرف ها را تضمین کند.

این اشاره السودانی، مساله ای است که بارها از زبان شخصیت ها و نخبگان عراقی به بیان های متفاوت گفته شده است.

بلافاصله بعد از اقدامات جدی دولت عراق در تعقیب متهمان پرونده سرقت قرن و بازگرداندن بخش اندکی از دارایی های سرقت شده ملت، سناریوی فشار بر دولت السودانی از سوی آمریکا به بهانه نظارت بر تعاملات دلاری عراقی ها آغاز شد.

این موضوع که «آمریکا از دلار به عنوان سلاحی برای فشار بر ملت ها استفاده می کند» را بارها شخصیت هایی عراقی نظیر «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون و «هادی العامری» رئیس ائتلاف پارلمانی الفتح بر زبان آورده اند .

بنابراین، اشاره نخست وزیر عراق مبنی بر اینکه معیارهای آمریکا، سال هاست که اعمال نمی شود اما حالا در حالی دولت عراق را ملزم کرده که هنوز ۳ ماه بیشتر از عمر دولت جدید نگذشته است، یک کنایه عادی نیست.

مجله «کرایدل» نیز در گزارش جدید خود به این موضوع پرداخته که بحران فعلی دلار در عراق، نتیجه «استفاده آمریکا از ارز به عنوان سلاح» است و نوشته که «آمریکا اقتصاد عراق را به گروگان گرفته است» تا از آن به عنوان اهرم فشار بر دولت های غیر همسو با واشنگتن در بغداد استفاده کند. به نوشته این نشریه، «دولت آمریکا، مصطفی الکاظمی نخست وزیر پیشین عراق را از فشارها مستثنی کرد زیرا با او دوست بود اما منتظر شد تا دولت السودانی روی کار بیاید و اعمال فشارهای اقتصادی بر آن را آغاز کند.»

به گزارش ایرنا، مساله این است که پرونده سرقت قرن در عراق و قاچاق میلیاردها دلار از ثروت این کشور به دست متهمان اقتصادی، ماه ها پیش از روی کار آمدن دولت محمد شیاع السودانی افشا شده بود (در دولت مصطفی الکاظمی) اما آمریکا اقدامی در این باره نکرد و عملا اجازه داد حواله های جنجالی و قاچاق های میلیاردی انجام شود تا با تصدی دولت از سوی چارچوب هماهنگی و شخص السودانی، این اهرم را این بار نه علیه متهمان اصلی که نامی از آنها در موضع گیری های آمریکایی برده نمی شود بلکه علیه دولت عراق با کاهش تزریق دلار و تنگ کردن عرصه بر بغداد به کار ببرد. حالا پول های عراقی ها به سرقت رفته و به خارج قاچاق شده و دولت عراق هنوز نتوانسته بیش از ۲ درصد کل مبلغ ۲.۵ میلیارد دلاری را از سارقان پس بگیرد اما آمریکایی ها بر فشار مضاعف دیگری علیه دولت عراق تمرکز کرده اند تا به گفته برخی آگاهان، هم اذهان و افکار عمومی را از سرقت بزرگ همپیمانان خود منحرف کنند و هم زمینه ساقط کردن دولت السودانی را با فشار اقتصادی و نارضایتی عمومی فراهم کنند.

پیشتر «محمد صادق الهاشمی» رئیس مرکز پژوهش های راهبردی «العراق» گفته بود: «بحران ارزی عراق به دست آمریکا با هدف انحراف اذهان و افکار عمومی از پرونده سرقت قرن و محاکمه دوستان آمریکا در پرونده های فساد ایجاد شده و پوششی برای سرقت قرن است».

پربیننده ترین خبرها