پیامدهای مشارکت پایین مردم در انتخابات تونس/ مخالفان خواستار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام

دوشنبه 10 بهمن 1401 - 15:09

به دنبال مشارکت بسیار پایین مردم در انتخابات پارلمانی تونس، احزاب مخالف این کشور از جمله جبهه نجات ملی از همه احزاب و سازمان ها خواست برای برکناری قیس سعید رییس جمهور و برگزاری انتخابات زودهنگام همصدا شوند.

العالم - تونس

به گزارش العالم، کمیته ها و رقابت های انتخاباتی که به گواه ناظران، بسیار سرد و بی انگیزه توصیف شده اند، تونس را در معرض همه نوع احتمالی قرار داده است؛ مخصوصا پس از آنکه احزاب مخالف خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری به عنوان نخستین گام در جهت اصلاحات شدند.

پس از اعلام میزان مشارکت پایین در انتخابات، جبهه نجات ملی از همه احزاب و سازمان های اجتماعی خواست برای برکناری قیس سعید و برگزاری انتخابات زودهنگام یکصدا شوند.

احمد نجیب الشابی، رئیس این جبهه از اتحادیه کل مشاغل تونس و سندیکای وکلا و انجمن حقوق بشر خواست برای وحدت گروه های سیاسی یکصدا شوند.

الشابی انتخابات دور دوم پارلمانی اخیر را شکستی فجیع برای قیس سعید رییس جمهور تونس عنوان کرد و گفت: جبهه نجات این انتخابات را به رسمیت نمی شناسد.

5 حزب مخالف تونسی اعلام کردند که به دنبال تحریم انتخابات پارلمانی از سوی مردم، قیس سعید عملا مشروعیت خود را از دست داده است.

سایر نیروهای دموکرات و ترقی خواه هم خواستار ادامه تلاش برای خروج از این بحران و ارائه برنامه های جایگزین برای تغییر اوضاع کشور شدند.

جنبش النهضه هم خواستار استعفای قیس سعید و برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری شد و آن را آخرین فرصت برای نجات کشور از ورشکستگی و فروپاشی دانست.

در دور دوم انتخابات پارلمانی تونس 131 حوزه انتخاباتی تعیین شده بود که با استقبال اندک در حد 11 درصد همانند دور اول برگزار شد و به پایان رسید.

در دور اول رای‌گیری که ماه گذشته در سایه تحریم گسترده احزاب مخالف برگزار شد، تنها 11.22 درصد از واجدان شرایط رای مشارکت کردند به طوری که پس از پایان رای گیری، جنبش اسلامی «النهضه» تونس با اشاره به میزان مشارکت بسیار پایین مردم در انتخابات پارلمانی اعلام کرد که خودداری بیش از ۹۰ درصد از واجدین شرایط در انتخابات، به معنای سلب اعتماد از قیس سعید رئیس جمهور این کشور است.

قیس سعید ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱ اقدامات فوق‌العاده‌ای را اتخاذ کرد که از جمله آن انحلال شورای قضایی و پارلمان و تدوین قانون اساسی جدید بود. این اقدامات با انتقادات زیادی از سوی طرف‌های داخلی و خارجی مواجه شد. تونسی‌ها این اقدامات قیس سعید را "کودتا" می‌دانند.

پربیننده ترین خبرها