گزارش العالم از پایان دور دوم انتخابات تونس با مشارکت اندک و تحریم 90 درصدی+فیلم

دوشنبه 10 بهمن 1401 - 10:34

دور دوم انتخابات پارلمانی تونس که همانند دور اول در سایه تحریم گسترده احزاب مخالف برگزار شد، نیز با مشارکت اندک حدود 11 درصد و تحریم 90 درصدی واجدان شرایط در انتخابات به پایان رسید. در این انتخابات 262 نامزد برای رسیدن به 131 کرسی رقابت کردند.

العالم - تونس

خبرنکار شبکه العالم در تونس گزارش داد، در دور دوم انتخابات پارلمانی تونس 131 حوزه انتخاباتی تعیین شده بود که با استقبال اندک در حد 11 درصد همانند دور اول برگزار شد و به پایان رسید.

بیش از 4 هزار مرکز رأی گیری پذیرای فقط حدود 900 هزار رأی دهنده از مجموع 8 میلیون نفری بودند که به طور ارادی و مکانیزه ثبت نام کرده بودند.

"ضحی سلامی"، یکی از شرکت کنندگان به العالم گفت: از پارلمان جدید انتظار داریم که رویکرد تازه ای را برای تغییر و خروج کشور از این تنگنا اتخاذ کند.

6 سازمان مدنی از سازمان های "عتید"، "شاهد"، "مراقبون" و غیره با شرکت در کنفرانس مطبوعاتی مشترک سانسور اطلاعات مربوط به روند برگزاری انتخابات و اعمال خشونت از سوی برگزارکنندگان انتخابات علیه برخی ناظران را محکوم کردند.

احلام النصیری، نماینده یکی از مراکز نظارت بر انتخابات گفت: مخفی کردن آمار و ارقام مربوط به این انتخابات از ناظران، اخلال در کار آنها است. زیرا ناظران برای انجام وظایف خود به این امار نیاز دارند.

بنابر این گزارش نتایج اولیه دور دوم انتخابات در اول فوریه آینده و نتایج نهایی در چهارم مارس آینده اعلام خواهد شد.

گفتنی است دور اول و دوم انتخابات پارلمانی در حالی در تونس برگزار شده است که کشمکش ها درباره آن همچنان ادامه دارد و روزهای پرتنشی در پیش است.

در دور اول رای‌گیری که ماه گذشته در سایه تحریم گسترده احزاب مخالف برگزار شد، تنها 11.22 درصد از واجدان شرایط رای مشارکت کردند به طوری که پس از پایان رای گیری، جنبش اسلامی «النهضه» تونس با اشاره به میزان مشارکت بسیار پایین مردم در انتخابات پارلمانی اعلام کرد که خودداری بیش از ۹۰ درصد از واجدین شرایط در انتخابات، به معنای سلب اعتماد از قیس سعید رئیس جمهور این کشور است.

مشارکت بسیار ضعیف در انتخابات پارلمانی تونس باعث شد که احزاب مخالف از قیس سعید رئیس جمهور این کشور بخواهند از قدرت کناره گیری کند.

در همین حال جنبش النهضه خواستار لغو دور دوم انتخابات شده و گفته بود «ما این انتخابات جعلی را فاقد هرگونه مشروعیت می‌دانیم».

در قانون اساسی جدید نقش پارلمان در ساختار سیاسی تونس بسیار کمرنگ شده اما اختیارات ریاست جمهوری به شدت افزایش یافته است. این قانون در تابستان گذشته به همه پرسی گذاشته شد و کمتر از یک سوم تونسی‌ها به آن رای مثبت دادند.

ناظران و منتقدان قیس سعید این انتخابات پارلمانی را دلیلی دیگر بر خودکامگی و انزوای بیشتر او دانستند که مشارکت بسیار پایین رای دهندگان را شاهدی بر این امر اعلام کردند.

اواسط ماه سپتامبر، رئیس جمهوری تونس فرمان ریاست جمهوری را درباره اصلاح قانون انتخابات سال ۲۰۱۴ صادر کرد. در قانون انتخابات جدید تعداد کل کرسی‌های پارلمان از مجموع ۲۱۷ کرسی به ۱۶۱ کرسی کاهش یافته است که از این تعداد ۱۵۱ کرسی داخلی و ۱۰ کرسی مربوط به حوزه‌های انتخابیه خارج از کشور است.

قیس سعید ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱ اقدامات فوق‌العاده‌ای را اتخاذ کرد که از جمله آن انحلال شورای قضایی و پارلمان و تدوین قانون اساسی جدید بود. این اقدامات با انتقادات زیادی از سوی طرف‌های داخلی و خارجی مواجه شد. تونسی‌ها این اقدامات قیس سعید را "کودتا" می‌دانند.

رئیس جمهور 64 ساله تونس که حقوقدان است، از زمان تصدی ریاست جمهوری احزاب مخالف را کنار زده است. او که با شعار تحقق عدالت و قانون و حقوق سر کار آمده بود، از سوی مخالفان خود به فراقانونی بودن و عدم تمکین به قانون اساسی متهم است.

پربیننده ترین خبرها