طرح رژیم سعودی برای تشکیل گروه‌های متعدد شبه‌نظامی در جنوب یمن

طرح رژیم سعودی برای تشکیل گروه‌های متعدد شبه‌نظامی در جنوب یمن
چهارشنبه 12 بهمن 1401 - 22:47

شمار شبه‌نظامیان در مناطق تحت اشغال امارات و عربستان سعودی در یمن به طور پیوسته در حال افزایش است.

العالم - یمن

گروه موسوم به "شورای ریاستی یمن"، از تشکیل نیروهای جدید تحت عنوان "نیروهای سپر وطن" خبر داده که متشکل از گروه‌های سلفی تحت حمایت مالی و سیاسی ریاض است و سرکردگی آن را "بشیر الصبیحی" از رهبران گروه‌های سلفی متهم به تروریستی بر عهده دارد.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند این نیروها که تحت نظارت و فرمان مستقیم "رشاد العلیمی" رئیس شورای ریاست جمهوری خواهند بود، برای تقویت موقعیت عربستان در مقابل امارات به ویژه در جنوب و تضعیف موقعیت امارات که کنترل زیادی بر اوضاع در جنوب یمن دارد، تشکیل شده است.

این تصمیم که پس از بازگشت رشاد العلیمی به شهر عدن پس از مدت‌ها غیبت گرفته شد، جنجال گسترده‌ای را بین نیروهای سیاسی و شبه‌نظامیان وابسته به ائتلاف سعودی به راه انداخته است.

بسیاری از شبه‌نظامیان عمدتا وابسته به امارات به طور غیررسمی با این تصمیم مخالفت کرده‌اند و بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این تصمیم بازتاب بی‌اعتمادی حاکم بر روابط عربستان سعودی و شورای انتقالی و همچنین ابوظبی است.

به گفته ناظران، یکی دیگر از اهداف پشت تشکیل این نیروها محدود کردن نقش امارات از طریق تضعیف شورای انتقالی و محاصره آن در بسیاری از مناطق جنوبی است.

اکثر مردم یمن نیز معتقدند که تشکیل این نیروی شبه‌نظامیان نشان‌دهنده رویکرد سعودی برای نظامی کردن مناطق اشغالی و رقابت با امارات در تعدد شبه‌نظامیان است به ویژه اینکه در مناطق اشغالی بیش از هشت گروه شبه‌نظامی با ایدئولوژی‌ها و جهت‌گیری‌های متفاوت حضور دارند.

به گفته رسانه‌های نزدیک به ائتلاف متجاوز، ماموریت این نیروها استقرار در عدن و سایر شهرهای اشغالی برای حفاظت از اقتدار شبه‌نظامیان است ؛ امری که با مخالفت شورای انتقالی جنوب و امارات رهمراه شده است.

پربیننده ترین خبرها