شمخانی در مسکو؛ ایران و روسیه پیشگامان نظم نوین جهانی

شمخانی در مسکو؛ ایران و روسیه پیشگامان نظم نوین جهانی
پنج‌شنبه 20 بهمن 1401 - 12:52

دریابان علی شمخانی در پنجمین نشست گفتگوی امنیت منطقه ای در مسکو شرکت کرد، مسکو میزبان دبیران، مشاوران و نمایندگان نهادهای امنیت ملی روسیه، ایران، هند، چین، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان بود.

العالم - ایران

مجمع «گفتگوی امنیت منطقه ای» به ابتکار جمهوری اسلامی ایران، در سال 1396 آغاز به کار کرد و تهران میزبان اولین و دومین نشست گفتگو با حضور کشورهای همسایه افغانستان بود.

امروز مسکو میزبان پنجمین نشست با دبیران، مشاوران و نمایندگان نهادهای امنیت ملی روسیه، ایران، هند، چین، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان است.

هدف ایران از این ابتکار، جلوگیری از سرایت پیامدهای وضعیت امنیتی افغانستان به همسایگانش بود که پس از حمله آمریکا بسیار بدتر شده است.

این پیشگیری از طریق کمک به افغانستان برای دستیابی به امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت صورت می‌گیرد و به علت تأثیرگذاری مستقیم شرایط امنیتی در افغانستان بر همسایگان این کشور، عملی شدن این کمک ها مستلزم پاسخ مثبت از سوی همه طرف‌های افغانستان است.

نکته مهم این است که بدون این پاسخ مثبت، کشورهای همسایه نمی‌توانند کاری برای افغانستان انجام دهند.

هدف ایران از طریق این ابتکار را می‌توان «منطقه‌ای‌سازی راه‌حل‌ها» به دور از هرگونه مداخله خارجی نامید؛ مداخله‌ای که تنها به بدتر شدن اوضاع و پیچیده‌تر کردن راه‌حل‌ها و ایجاد اختلاف و ناآرامی بین کشورهای همسایه منجر می شود.

دریادار علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در نشست روز گذشته مسکو (چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱) در سخنانی علت مشکلات کشورهای منطقه را ناشی از دو موضوع دانست؛ اول: وجود اختلافات طبیعی. دوم دخالت کشورهای خارج از منطقه؛ این امر ضرورت حل اختلافات منطقه ای با مشارکت کشورهای منطقه و بر عهده گرفتن مسئولیت حل اختلافات خود به تنهایی و به دور از هرگونه دخالت خارجی را نشان می دهد.

دبیر شورای امنیت ملی کشورمان تصریح کرد: «کسانی که در ویرانی افغانستان بیشترین نقش را داشته اند، اکنون نیز بیش از همه در تامین هزینه‌های بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی افغانستان مسئولیت دارند و نباید اجازه دهیم از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنند.»

دیدارهای شمخانی با مقامات روسی به ویژه نیکولا پاتروشوف همتای خود را می‌توان پاسخی عملی به هیاهوی غرب به تحریک رژیم صهیونیستی دانست که به خاطر خبر کذب و دروغ «ارسال تسلیحات از سوی ایران به روسیه جهت استفاده در جنگ اوکراین» جنجال به راه انداخته‌اند تا از هر گونه نزدیکی ایران و روسیه در زمینه های اقتصادی، سیاسی و نظامی جلوگیری کنند.

به‌ویژه که روابط اقتصادی می‌تواند برای لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و روسیه بسیار مؤثر باشد.

شمخانی تاکید کرد که رژیم صهیونیستی و غرب بر این باور بودند که جنگ روانی علیه ایران و روسیه دو کشور را از حرکت رو به جلو باز می دارد و مانع اجرای توافقات اقتصادی، تجاری و نظامی خواهد شد به گونه‌ای که تهران و مسکو را وادار به عقب نشینی خواهد کرد، اما آنچه اتفاق افتاد برخلاف انتظارات آمریکا بود و امروز روابط ایران و روسیه در ابعاد مختلف اقتصادی، دفاعی، امنیتی، علمی و تجاری بیش از گذشته در حال توسعه است.

ویلاچلاو والدین رئیس دومای روسیه چند روز قبل از سفر شمخانی به مسکو، میهمان تهران بود و با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

سومین نشست کمیسیون عالی پارلمانی بین دو کشور در حالی برگزار شد که در آن مسائل مربوط به انرژی مورد بحث قرار گرفت.

در این نشست از طرف ایران، وزیر نفت، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، معاون وزیر نیرو و رئیس کمیسیون انرژی مجلس حضور داشتند. همچنین از طرف روسیه، دستیار وزیر توسعه اقتصادی، رئیس کمیته مشترک اقتصادی با ایران، رئیس کمیته انرژی دوما، دستیار وزیر انرژی و قائم مقام شرکت راس به طور کامل شرکت کردند.

به نظر می رسد تلاش رژیم صهیونیستی و آمریکا برای جلوگیری از نزدیکی روسیه و ایران نتیجه معکوس داشته است، به ویژه تلاش مفتضحانه ای که وب سایت آمریکایی «اکسیوس» به نقل از مقامات صهیونیستی اعلام کرد که «آنها امیدوارند از تمرکز خبری و رسانه ای بر کمک ایران به روسیه در جنگ اوکراین به عنوان راهی برای افزایش فشار بین المللی بر تهران استفاده کنند.»

براساس این گزاش این مقامات مدعی شدند؛ «وزارت خارجه اسرائیل با ارسال پیام محرمانه‌ای برای ده‌ها سفارتخانه‌ اسرائیلی در کشورهای غربی، از آنها خواسته است علاوه بر احتمال انتقال موشک‌های بالستیک، موضوع انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه را نیز مطرح کنند.»

این دروغ های صهیونیست‌ها هرگز روسیه و ایران را وادار به ترک عرصه بین المللی نخواهد کرد تا این که غرب، مرکزیت خود را در نظم جهانی ثابت کند؛ بلکه برعکس تعامل ایران و روسیه در خط مقدم نظم نوین بین المللی، محور قدرت های نوظهور را تقویت خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها