دمشق: تحریم‌های غرب، ارزشی برای جان مردم سوریه قائل نیست

دمشق: تحریم‌های غرب، ارزشی برای جان مردم سوریه قائل نیست
پنج‌شنبه 20 بهمن 1401 - 22:01

وزیر بهداشت سوریه گفت که منطق اخلاقی و حرفه‌ای در پزشکی، عرف و قوانین بین‌المللی اجازه نمی‌دهد که کشورها و افراد از درمان منع شوند، ولی تحریمهای غربی هیچ ارزشی برای جان شهروندان سوریه قائل نیست.

العالم - سوریه

حسن الغباش وزیر بهداشت سوریه شامگاه امروز پنجشنبه در یک نشست خبری گفت که تعداد قربانیان زلزله اخیر به هزار و ۳۴۷ کشته و دو هزار و ۲۹۵ زخمی رسیده است.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از الغباش گزارش داد، بیمارستانها و مراکز بهداشتی با نهایت توان و به صورت ۲۴ ساعته، به بیماران و افراد زخمی خدمات‌رسانی می‌کنند و مهمترین اولویت در برهه کنونی، تداوم ارائه خدمات درمانی است.

وی ادامه داد: منطق اخلاقی و حرفه‌ای در پزشکی، عرف و قوانین بین‌المللی اجازه نمی‌دهد که کشورها و افراد از درمان منع شوند، ولی تحریمهای غربی هیچ ارزشی برای جان شهروندان قائل نیست؛ چه این افراد در معرض تهدید فجایع طبیعی قرار داشته باشند، یا بیماری.

این وزیر سوری با اشاره به اینکه دولت سوریه در ارائه خدمات به شهروندان خود تا حدودی موفق بوده است، تصریح کرد، کادر درمان ارتش سوریه تلاش زیادی در نجات زلزله‌زدگان یا بیمارستانهای صحرایی انجام دادند و نقش مهمی در امدادرسانی ایفا کردند.

البغاش با بیان اینکه کمبود ناشی از تحریمهای غرب با هم‌افزایی تلاشهای نهادهای دولتی و بخش خصوصی جبران می‌شود، خاطرنشان کرد: از کشورهای دوست و برادر که به ما کمکهای پزشکی و بهداشتی کردند، قدردانی می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت سوریه از سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی می‌خواهد برای مقابله با این فاجعه به این کشور کمک کنند، عنوان کرد، حجم فاجعه بسیار بالاست و نیازمند تجهیزات پزشکی و دارو هستیم.

چند روز از وقوع زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ درجه در مقیاس ریشتر به مرکزیت ترکیه، می‌گذرد. زلزله‌ای که بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد و علاوه بر ترکیه، بخش‌های زیادی از سوریه را ویران کرد. تا لحظه تنظیم این خبر، شمار جانباختگان در ترکیه به ۱۴ هزار و ۶۳ هزار و ۷۹۴ نفر و در سوریه به سه هزار و ۱۶۲ نفر رسیده است.

شدت این زلزله به حدی بود که در لبنان، فلسطین، عراق، اردن، مصر، عربستان سعودی و بخش‌های از اوکراین و اروپا از جمله یونان، بلغارستان و... به ثبت رسید.

پس از زلزله ترکیه و سوریه کشورهای بسیاری برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان اعلام آمادگی کردند. برخلاف ترکیه که بیش از ۶۵ کشور کمک‌های بشردوستانه خود را تاکنون به این کشور ارسال کرده‌اند، کشورهای اندکی برای کمک به زلزله‌زدگان سوریه اقدام کرده‌اند. حتی سازمان ملل برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان سوریه نتوانسته تا به این لحظه اقدام قابل توجهی انجام دهد.

در این میان مرکز امداد و نجات ملک سلمان، شاه سعودی که ادعا کرده بود به زلزله‌زدگان سوری و ترکی کمک خواهد کرد و آماده دریافت کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان است و یک پل هوایی برای انتقال این کمک‌ها به دو کشور مذکور ایجاد کرده، هنوز هیچ کمکی برای مردم سوریه ارسال نکرده است.

این مرکز امروز، پس از گذشت سه روز از زلزله مرگبار در سوریه و ترکیه، نخستین محموله امدادرسانی سعودی شامل تیم‌های تخصصی پزشکی و گروه‌های امداد و نجات برای کمک به زلزله‌زدگان ترکیه را وارد فرودگاه آدانا در جنوب این کشور کرد و مدعی شد که طرح جمع‌آوری کمک‌های مردمی موسوم به «ساهم» نیز تاکنون‌ موفق به گردآوری ۸۰ میلیون ریال سعودی شد و قرار است این مبلغ برای کمک به زلزله‌زدگان سوریه و ترکیه هزینه شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها