حکیم در جشن انقلاب در بغداد: امام خمینی(ره) اهتمام جدی به مسالمت‌آمیز ماندن انقلاب داشت/امام خامنه‌ای واقعیت‌های عراق را بهتر از بسیاری از عراقی‌ها می‌دانند

حکیم در جشن انقلاب در بغداد: امام خمینی(ره) اهتمام جدی به مسالمت‌آمیز ماندن انقلاب داشت/امام خامنه‌ای واقعیت‌های عراق را بهتر از بسیاری از عراقی‌ها می‌دانند
جمعه 21 بهمن 1401 - 21:19

«سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق در مراسم گرامیداشت چهل و چهارمین سالروز پیروی انقلاب اسلامی ایران که با حضور خانواده‌های ایرانی مقیم بغداد و محمد کاظم آل صادق سفیر جمهوری اسلامی ایران به میزبانی جریان حکمت ملی عراق برگزار شد، گفت: انقلاب اسلامی ایران معادله‌ها را بر هم زد و روند حوادث در معادلات منطقه‌ای و جهانی را تغییر داد.

العالم-عراق

وی با بیان اینکه رهبر، توده‌های حامی و اصول یک انقلاب عوامل ارزش دهنده به آن انقلاب هستند، ادامه داد: رهبر انقلاب ایران یک مرجع فقیه آگاه به امور زمانه‌اش بود که با ابزارهای رهبری و تأثیرگذاری در سطح کلان و با شخصیت کاریزماتیک خود به یک عنصر اساسی در این انقلاب تبدیل شد. امام (ره) بینش و بصیرت و فهمی روشن داشت و کاملا می‌دانست که چه می‌خواهد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق افزود: امام (ره) از ملت خود اطمینان داشت و بر افکار عمومی مسلط بود و پیش از آنکه اذهان را خطاب قرار دهد دل‌ها را خطاب قرار می‌داد و برای همین سخنرانی‌هایش تأثیر فراوان در افکار عمومی ایران و جهان اسلام و حتی جهانی داشت.

حکیم با تاکید بر اینکه ویژگی کاریزماتیک امام خمینی (ره) تأثیر بزرگ را در تحقق این پیروزی و دستاورد تاریخی داشت، عنوان کرد: با وجود هویت اسلامی آشکار امام و انقلابش، ایشان یک پروژه ملی ارائه کرد که نه فقط اسلام‌گرایان که حتی جریان‌های چپ و راست را به خود جذب کرد و حمایت آنان را جلب کرد، صرف‌نظر از حجم و وزن آنان در این انقلاب، نکته مهم این است که انقلاب او توانست همه جریان‌ها را با اختلاف مشاربشان به خود جلب کند و این یک ویژگی مهم در برنامه امام خمینی(ره) است.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با بیان اینکه مسالمت‌آمیز بودن انقلاب بمب هسته‌ای آن بود، ادامه داد: امام خمینی(ره) اهتمام جدی به مسالمت‌آمیز ماندن انقلاب علیرغم هزینه‌های سنگین داشت. این در حالی است که گروه‌های دیگر درباره ضرورت حمل سلاح در برابر خشونت و خون‌ریزی حکومت نظریه‌پردازی می‌کردند اما امام خمینی(ره) بر حفظ مسالمت‌آمیز ماندن انقلاب تأکید فراوان داشت و این اصرار تأثیر فراوانی بر پیروزی انقلاب داشت.

حکیم با اشاره به اقامت امام خمینی(ره) و همچنین امام خامنه‌ای در نجف اشرف عنوان کرد: در جمهوری اسلامی کسی را سراغ ندارم که به اندازه و عمق امام خامنه‌ای از مسائل عراق آگاه باشند و با قطعیت می‌گویم که ایشان با توجه به عمق و اهتمامش به دقت مسائل و جزئیات فراوان مربوط به عراق، واقعیت و پیچیدگی‌های وضعیت عراق را بهتر از بسیاری از عراقی‌ها می‌دانند.

وی با بیان حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از عراق در مبارزه با رژیم صدام گفت: برخی می‌خواهند این حمایت را دست‌کم بگیرند و می‌گویند که جمهوری اسلامی از عراقی‌ها برای جنگ با دشمنش استفاده کرد. این سخن درست نیست، چون پایان جنگ اعلام شده بود و مردم عراق باید به تلاش خود برای آزادکردن میهنشان ادامه می‌دادند و جمهوری اسلامی به پشتیبانی خود از آنان ادامه داد حتی بعد از پایان جنگ که معنایش آن است که حمایت و پشتیبانی‌اش از ملت عراق برای دستیابی به حمایت عراقی‌ها در جنگ نبود بلکه کمک به ملت عراق برای آزادکردن خودش بود.

رهبر جریان حکمت ملی عراق افزود: این حمایت همچنان ادامه پیدا کرد وقتی عراق گرفتار تروریسم شد، چه تروریسم القاعده و چه تروریسم داعش، همه جا جمهوری اسلامی پیشگام کمک و حمایت و ارسال مستشاران برای کمک به عراق در عبور از این بحران بود و فتوای مرجعیت عالی شیعه امام سیستانی از یک سو و حمایت نامحدود جمهوری اسلامی و فرمانده بزرگ شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید مهندس و سیاهه بلند شهدایی که قربانی شدند و برخی دیگر که هنوز زنده هستند و همگی برای کمک و حمایت از عراق وارد عمل شدند.

حکیم در پایان تاکید کرد که رابطه عراق و ایران بزرگ‌تر از آن است که بخواهیم از اشتراکات فرهنگی و اقتصادی و جغرافیایی سخن بگوییم، مسئله عمیق‌تر از این است و دو کشور هم‌افزایی فراوان دارند و جالب توجه است که فضای منطقه‌ای و بین‌المللی بعد از بیست سال متقاعد شده و دیگر هیچ کس از ایجاد فاصله و دشمنی میان عراق و ایران سخن نمی‌گوید بلکه همه نشان می‌دهند که این موضوع را درک می‌کنند که این رابطه تقدیر دو کشور و نه انتخاب این یا آن حکومت است.

پربیننده ترین خبرها