ناتو دوره ریاست استولتنبرگ را تا آوریل 2024 تمدید می کند

ناتو دوره ریاست استولتنبرگ را تا آوریل 2024 تمدید می کند
يکشنبه 23 بهمن 1401 - 07:56

ناتو می‌خواهد استولتنبرگ ریاست اجلاس هفتاد و پنجمین سالگرد تشکیل این سازمان در آوریل 2024 در واشینگتن را بر عهده داشته باشد. وی همچنین در موقعیتی قرار خواهد گرفت که با کناره گیری دیوید مالپاس، تقریباً در همان زمان، رئیس بانک جهانی شود.

العالم - اروپا

به نقل از رویترز، روزنامه ولت آم زونتاگ روز یکشنبه با استناد به منابع دیپلماتیک ناشناس گزارش داد در حالی که ناتو به دنبال حفظ ثبات در طول درگیری‌های اوکراین است، بار دیگر دوره ریاست ینس استولتنبرگ، دبیرکل خود را تمدید می کند.

به نوشته این روزنامه، اعضای ناتو ریاست استولتنبرگ را به دلیل «دستاوردهای برجسته» و تضمین ثبات ائتلاف نظامی در طول عملیات روسیه در اوکراین تا آوریل 2024 تمدید خواهند کرد.

یک توافق غیررسمی میان 30 کشور عضو وجود دارد که استولتنبرگ باید پس از پایان دوره ریاست خود در 30 سپتامبر در سمتش باقی بماند و تصمیم رسمی در این خصوص به زودی اتخاذ خواهد شد.

استولتنبرگ، اقتصاددان و رهبر پیشین حزب کارگر نروژ، سال گذشته با تمدید دوره اصلی خود در ناتو مواجه شد.

او در سال‌های 2000-2001 و 2005-2013 نخست وزیر نروژ بود و سپس به عنوان رئیس ناتو انتخاب شد. وی همچنین وزیر دارایی و وزیر نیرو بوده است.

اعضای ائتلاف ناتو می‌خواهند به استولتنبرگ فرصت بدهند تا ریاست اجلاس هفتاد و پنجمین سالگرد تشکیل این سازمان در آوریل 2024 در واشینگتن را بر عهده داشته باشد. وی همچنین در موقعیتی قرار خواهد گرفت که با کناره گیری دیوید مالپاس، تقریباً در همان زمان، رئیس بانک جهانی شود.

تصمیمی در مورد اینکه چه کسی جانشین استولتنبرگ خواهد شد، گرفته نشده است اما پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا و بن والاس، وزیر دفاع انگلستان از جمله نامزدهای اصلی برای این سمت هستند.

پربیننده ترین خبرها